Holland's Got Talent ; de liveshow scoort

Holland's Got Talent ; de liveshow scoort

Geschreven door Sebastiaan Boers

De kijkcijfers van zaterdagavond laten een bijzonder beeld zien. Veel programma's hebben minder kijkers weten te vermaken dan vorige week. Dit was zichtbaar bij RTL 4, de NPO1 en bij SBS 6.

Holland's Got Talent (HGT) heeft de audities achter de rug en startte zaterdagavond met de eerste liveshow. De eerste liveshow van HGT werd bekeken door 1.531.000 mensen. Hiermee staat HGT op een mooie derde plek in de kijkcijfer top 25. Wel levert de talentenjacht kijkers in ten opzichte van vorige week. HGT bezorgt RTL 4 een marktaandeel van 24,7 %.

Direct na HGT was het weer tijd voor de spelshow Roodkapje. Naar de laatste aflevering van dit seizoen keken ruim 857.000 mensen naar de zelfbedachte spelshow van Paul de Leeuw. Ook Roodkapje moest het met minder kijkers doen dan de week ervoor. De spelshow staat met deze score op een zevende plek in de kijkcijfer top 25. In de laatste aflevering liet Paul de Leeuw weten dat er wellicht een tweede seizoen van komt. De laatste aflevering van dit seizoen bezorgt RTL 4 een marktaandeel van 13,9 %.

De NPO1 deed ook goede zaken op de zaterdagavond. Het NOS Journaal wist eindelijk een keer te ''winnen'' van HGT. Naar het journaal van 20.00 uur keken 1.618.000 mensen. Het journaal van 20.00 uur staat op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Hiermee haalt de NPO1 dankzij de NOS een marktaandeel binnen van 28,5 %.

Frans Bauer stond direct na het NOS Journaal op het programma. Naar zijn programma, Vive La Frans, keken 940.000 mensen. Ook Frans leverde wat kijkers in. Met de score van zaterdagavond staat het programma op een zesde plek in de kijkcijfer top 25. De AVROTROS ziet hierbij een marktaandeel binnenkomen van 15,1 %.

De Golden Oldies; road to Berlin wisten 692.000 mensen te trekken. Het programma van BNN met Ruben Nicolai staat met deze score op een 12e plek in de kijkcijfer top 25. Net als Frans, zag ook Ruben zijn kijkers licht inzakken ten opzichte van vorige week. Het bijbehorende marktaandeel wat BNN hierbij scoort is 10,7 %.

Het programma wat zijn kijkers zag stijgen was Koefnoen. Het cabaret programma van de AVROTROS wist boven het miljoen te scoren. Zaterdagavond keken er 1.080.000 mensen naar de grappen uit Koefnoen. Hiermee staat het cabaret programma op een mooie vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel wat de AVROTROS zit binnen komen ligt op 17,0 %.

De kijkcijfers van SBS 6 zakten ook deze week enorm in. Beat it en Surprise Surprise zagen beiden hun kijkcijfers weer inzakken. Rond 20.00 uur keken er slechts 458.000 mensen naar het ''spannende'' muziekprogramma Beat It. Opnieuw levert dit programma kijkers in. Toch staat Beat It met deze score op de 22e plek in de kijkcijfer top 25. SBS 6 weet hiermee een marktaandeel binnen te halen van 7,6 %.

Ook Surprise Surprise is alles behalve blij met haar kijkcijfers. Direct na Beat It stond de show van Do op het programma. Hier keken wel meer mensen naar dan naar Beat It. In totaal keken er 714.000 mensen naar Surprise Surprise. Hiermee staat het programma op de 11e plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel wat SBS 6  hierbij scoort is 11,5 %.

Dé grote winnaar van de zaterdagavond was weer Studio Sport Eredivisie. Naar het sportprogramma keken 1.735.000 mensen. Daarmee weet de NOS de koppositie in te nemen in de kijkcijfer top 25. Het bijbehorende marktaandeel ligt ook hoog, namelijk 32,2 %.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.