Recensie: Push The Red Button

Recensie: Push The Red Button

Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:

Een nieuw programma bij RTL 4, Push The Red Button, is van start gegaan. In dit programma wordt onderzocht hoe nieuwsgierig de gemiddelde Nederland is. Met een verborgen camera wordt gefilmd hoe nieuwsgierig de mensen in Nederland zijn. Door op een rode knop te drukken gebeuren er vaak bizarre, onverwachte situaties. De mensen die op de rode knop drukken weten niet wat hun overkomt.

Dit programma blijkt een succes op de zaterdagavond te zijn. De eerste uitzending, op zaterdag 31 januari 2015, werd bekeken door 1.123.000 mensen. De kijker is zelf ook erg nieuwsgierig geweest naar dit programma. Het programma zet de kijker een spiegel voor, iedereen zou in een soort gelijke situatie kunnen komen. RTL 4 heeft hier wederom een kijkcijferhit te pakken.

De tweede aflevering is iets minder bekeken, de aflevering van 7 februari 2015 werd bekeken door 1.008.000 mensen. De nieuwsgierigheid is hoog, zo blijkt uit de kijkcijfers. Dit programma kan gezien worden als een opvolger van het succesvolle Benidorm Bastards, waarin ouderen zich gedroegen als jongeren, met de verborgen camera. 

Door dit programma zo toegankelijk te maken, weet de kijker dit programma ook eenvoudig te vinden. De situaties waarin de mensen terecht komen zijn hilarisch. Het zorgt ervoor dat de kijker met een glimlach de zaterdagavond kan beginnen. Dit succesvolle programma kent (helaas) maar twee afleveringen.

De reactie van de mensen die op de rode knop gedrukt hebben spreekt voor zich. Het levert vaak een verbaasde en geschrokken reactie op. De nieuwsgierigheid veranderd al snel in schaamte, ziet ook de kijker. Een goed gelukt experiment in opdracht van RTL 4.

Iedereen zou een poging wagen om op de rode knop te drukken. ''Push the red button voor extra golven'', dat deed een oudere vrouw ook in een zwembad. Dit heeft deze dame geweten ook, zij denkt nu vast vaker na voor ze weer op een rode knop gaat drukken.

Het is een enorm simpel concept, met een maximaal resultaat. Nederlanders zijn enorm nieuwsgierig en willen graag alles weten. Dit programma past perfect bij RTL 4 en verdient zeker een nieuw seizoen. Iedereen zal nu wel op zijn hoede zijn, maar de nieuwsgierigheid wint, wat voor hilarische televisie zal gaan zorgen.

RTL 4 laat via Twitter weten: ''Dat staat voorlopig helaas niet in onze programmering''. Het programma keert voorlopig dus niet terug, zo blijkt uit de reactie van de commerciële zender. De kijker zal dit programma zeker missen de komende weken. De kijker zit te wachten op een programma als dit. Het is nieuw, leuk, toegankelijk en zorgt voor een glimlach bij de kijker. Een programma wat zeker een vervolg verdient.

Het doel van dit programma is om mensen te laten zien hoe nieuwsgierig zij eigenlijk zijn. Een rode knop valt op en trekt de aandacht. De drang om op de knop te drukken is zo hoog, dat mensen het niet kunnen laten om op de knop te drukken. De rode knop kan de kijker herkennen van de talentenjacht Holland's Got Talent, waarbij de juryleden ook op de rode knop mogen drukken. Hoe leuk is het dan om zelf op de rode knop te mogen drukken?

RTL 4 laat hier een kans liggen om een succesvol programma verder uit te breiden. Dit programma zou meer afleveringen moeten krijgen, zal ook zeker een wens zijn van de 1 miljoen kijkers. Of het programma ook daadwerkelijk nieuwe afleveringen gaat krijgen is nog maar sterk de vraag.

Het experiment is zeker geslaagd, Nederlanders zijn enorm nieuwsgierig, heeft Push The Red Button laten zien.

Vanaf volgende week zaterdag, 14 februari 2015, zal The Voice Kids te zien zijn in plaats van Push The Red Button.

Bekijk de afleveringen van Push The Red Button hier terug via TV Blik!