Stichting KijkOnderzoek gaat online kijkcijfers meten

Stichting KijkOnderzoek gaat online kijkcijfers meten

Geschreven door Daniël Schalk Laatste update:

Stichting KijkOnderzoek (SKO) gaat vanaf 1 januari 2016 dagelijks de online kijkcijfers meten. SKO is de eerste in de hele wereld die de kijkcijfers van programma’s die online gekeken worden gaat meten. In eerste instantie gaat het om de online kijkcijfers van NPO, RTL en SBS.

Later zullen ook de online kijkcijfers van Discovery Networks, VIACOM, FOX International Channels Benelux, Disney en Sanoma gemeten worden door SKO. Het is niet bekend wanneer Stichting KijkOnderzoek ook de online kijkcijfers van deze andere televisiezenders gaat meten.

“Het is een geweldige operatie geweest om de kijkcijfers van online bekeken programma’s per 1 januari 2016 beschikbaar te hebben. De publicatie van de online kijkcijfers vormt de eerste fase van een groter geheel: het SKO Videodata-Integratie Model (SKO-VIM)”, aldus Bas de Vos, directeur SKO.

“SKO-VIM gaat in de loop van 2016 zorgen voor een nieuw cijfer: het VideoTotaal. Dan kan het totaalbereik van programma’s en videocommercials worden gerapporteerd. Ook is het dan mogelijk om te zien wat online kijkgedrag en het kijkgedrag op een TV-toestel toevoegt aan bereik.”

Stichting KijkOnderzoek heeft al enkele metingen van kijkcijfers van online programma’s van NPO, RTL en SBS uitgevoerd. Uit de eerste cijfers van SKO blijkt dat 21,5% van alle Nederlanders van 6 jaar of ouder in oktober 2015 is bereikt door het online programma-aanbod van NPO, RTL en SBS.

Bekijk Danni Lowinski op TVblik.nl/danni-lowinski