Vriendinnen beleven horrorvakantie bij Joy uit B&B Vol Liefde, opgelicht voor duizenden euro’s
Bron: RTL / privéfoto’s

Vriendinnen beleven horrorvakantie bij Joy uit B&B Vol Liefde, opgelicht voor duizenden euro’s

Geschreven door Daniël Schalk

De Nederlandse B&B-eigenaar Joy van Swieten is momenteel te zien in de dagelijkse RTL4-hit B&B Vol Liefde, waarin hij zoekt naar de liefde van zijn leven. In de bergen van het Spaanse Málaga runt Joy een succesvolle bed and breakfast, maar niets is wat het lijkt. Een groep ontevreden landgenoten wordt voor duizenden euro’s opgelicht én bedreigd met juridische stappen.

In gesprek met Showbizznetwork.nl deelt één van de vriendinnen namens de groep van elf meiden hun verhaal over het verblijf op Mount Joy, zoals Van Swieten de berg noemt waarop hij zijn imperium runt.

Op maandag 8 augustus 2022 bereiken de vriendinnen de top van Mount Joy, waar zij voor zes nachten het luxe landhuis Las Golondrinas hebben gehuurd. Wat de vriendinnen aantreffen, voldoet bij lange na niet aan hun verwachtingen. “Het was totáál niet als op de plaatjes. We wilden bij aankomst een duik nemen in het zwembad, maar het zwembadwater was beschimmeld. Je kreeg al jeuk als je ernaar keek. Er waren kapotte ligbedden, de gootstenen in de keuken waren verstopt, enzovoort.”

Een dag later komt Joy langs om de problemen te aanschouwen. Hij doet de vriendinnen een aanbod: ze mogen vertrekken en krijgen een deel van hun geld terug. De vriendinnen betaalden 3538 euro om zes nachten in de villa te verblijven, maar Joy kan maar 3000 euro terugbetalen omdat boekingsbureau TripAdvisor volgens hem de rest inhoudt. De vriendinnen gaan akkoord en vertrekken naar een villa in Rincón de la Victoria. Joy’s zakenpartner Mario laat via een WhatsApp-bericht aan de meiden weten dat het geld wordt teruggestort zodra zij het van TripAdvisor hebben gekregen.

Juridische stappen

Als de vriendinnen twee weken later weer terug in Nederland zijn, hebben ze het geld nog niet teruggekregen. Mario is onbereikbaar. Ze zoeken ook contact met Joy, maar hij laat via WhatsApp weten: “Ik ben momenteel op vakantie. Je moet het maar met Mario uitzoeken, hij regelt de financiën.”

Omdat een reactie van Mario uitblijft, besluiten de vriendinnen een negatieve recensie te plaatsen op Google. Dan volgt er alsnog een reactie. Op 22 augustus 2022 ontvangen ze via WhatsApp een bericht van Mario. “We waren tot een overeenkomst gekomen, maar helaas heeft één van jullie een valse en verdraaide recensie geschreven op Google. Hierdoor is er schade ontstaan aan ons bedrijf van duizenden euro’s. Helaas zijn wij hierdoor genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.”

Joy en Mario beweren ook ineens dat de schimmel in het zwembad door de vriendinnen zelf is veroorzaakt. “Het huis is op orde. We hosten de hele zomer al klanten die super tevreden zijn”, schrijft het tweetal. “De dag van jullie vertrek is er een zwembadspecialist langs gekomen. Het vuil zou er door mensen in zijn gegooid. En daardoor is de pomp ook kapotgegaan. De schoonmakers beamen ook dat het zwembad schoon was de dag voor jullie aankomst”, beweren Joy en Mario. De kosten van het schoonmaken van het zwembad, ruim 1500 euro, willen ze ook op de vriendinnen verhalen.

Het bericht eindigt met de mededeling dat Joy en Mario niet meer telefonisch of via WhatsApp zullen reageren en dat het contact verder via e-mail zal verlopen. De vriendinnen sturen nog een mail, waarin zij mededelen dat ze de negatieve recensie inmiddels hebben verwijderd. Ook spreken ze tegen dat zij het zwembad zelf hebben vervuild. Ze horen echter nooit meer iets van de twee B&B-eigenaren.

‘Zaken niet op orde’

De vriendinnen vinden het moeilijk om Joy, de man die hen voor duizenden euro’s heeft opgelicht, nu op televisie te zien in B&B Vol Liefde. “We kunnen niet naar het tv-programma kijken. We kunnen niet aanzien hoe Joy daar dan nu met óns geld die bed and breakfast aan het opknappen is, zo voelt het namelijk een beetje”, vertelt de vriendin die namens de vriendinnengroep hun verhaal deelt.

Joy noemt zichzelf tegenwoordig B&B-coach. Op zijn website schrijft hij dat hij op 24-jarige leeftijd zonder eigen startkapitaal een B&B-imperium is begonnen door drie huisjes te kopen op een berg in Málaga. Op 15 augustus 2023 is Joy gestart met een onlinecursus, waarin hij voor 47 euro zijn ‘geheimen, strategieën en bewezen methoden onthult om een eigen succesvolle B&B te starten, zonder de noodzaak van een groot startkapitaal.’ “Ik geloof in het delen van kennis en het bieden van kansen”, schrijft hij.

Van de succesvolle bed and breakfast die Joy beweert te hebben, hebben de vriendinnen vorig jaar zomer helemaal niets gezien. “Hij heeft zijn zaken niet op orde. In het programma komt het soms ook wel naar voren dat het allemaal een zootje bij hem is, maar hij weet er wel een mooi verhaal van te maken.”

Stormschade

In een reactie aan Showbizznetwork.nl ontkent Joy de beschuldigingen van de vriendinnengroep.

Joy zegt nu dat het vuil in het zwembad er helemaal niet door mensen in is gegooid, maar dat er door een storm bladeren in het zwembad terecht zijn gekomen. “Er lag vuil in het zwembad door een storm. Het was zeer zeker niet beschimmeld en was een halfuur na vertrek weer schoon, maar omdat de dames graag weg wilden heb ik ze voorgesteld dat ze hun geld terug konden krijgen”, zegt Joy.

Ook laat Joy weten dat het voor hen überhaupt niet mogelijk was om de vriendinnen terug te betalen, omdat de groep de B&B nog via de vorige eigenaar had geboekt. “Ze moesten de kosten zelf via TripAdvisor verhalen, omdat dit niet via ons liep. Wij gebruiken alleen Airbnb. Op het moment van boeken was de locatie nog van de oude eigenaren, dus wij moesten dan wel eerst dat geld via hen terugkrijgen.”

De volledige verklaring van Joy:

Laat ik vooropstellen dat ik bij een eventueel geschil altijd zal proberen om er op locatie al met een klant uit te komen. Zo ook bij deze dames toen zij aangaven ontevreden te zijn over hun verblijf.

Er lag vuil in het zwembad door een storm. Het was zeer zeker niet beschimmeld en was een halfuur na vertrek weer schoon, maar omdat de dames graag weg wilden heb ik ze voorgesteld dat ze hun geld terug konden krijgen, minus de servicekosten van 500 euro van TripAdvisor. Die moesten ze zelf via TripAdvisor verhalen, omdat dit niet via ons liep. Wij gebruiken alleen Airbnb.

Op het moment van boeken was de locatie nog van de oude eigenaren, dus wij moesten dan wel eerst dat geld via hen terugkrijgen. Deze locatie run ik met mijn zakenpartner Mario, maar wij hebben besloten uit elkaar te gaan. Dit is ook de reden dat deze B&B’s te koop staan. Hij heeft al het klantcontact verder gedaan. Dus hoe het klantcontact verder is verlopen, dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven en bij Mario navragen.

Niks missen en meepraten over B&B Vol Liefde? Word lid van onze Facebook-groep!