Blue Circle baalt niet van voorkeursbehandeling Talpa

Blue Circle baalt niet van voorkeursbehandeling Talpa

Geschreven door Pieter Jongsma

Het tv-productiehuis Blue Circle, familie van RTL Nederland, baalt er niet van dat opdrachtgever SBS haar aandeelhouder Talpa, het bedrijf van John de Mol, een voorkeursbehandeling geeft. Dat zegt managing director Willem Zijlstra in Adformatie. Blue Circle, dat recent voor SBS 6 Eddy Zoëy‘s The Price is Right maakte, ziet veel opdrachten van SBS 6 naar concurrent Talpa gaan. “Het grootste deel van het meergeld dat in de programmering is gestoken, gaat naar Talpa“, constateert hij.

Niet zo raar ook, vindt Zijlstra. “Dat lijkt me logisch want volgens mij was dat de bedoeling van de samenwerking. John heeft in ieder geval nooit onder stoelen of banken gestoken dat dit zijn plan was. Dit is zoals de kaarten geschud zijn. Als je daar niet tegen kunt, moet je iets anders gaan doen.”

Toch zijn de gesprekken tussen Blue Circle en SBS constructief en goed, zo laat hij weten. “Dat is ook makkelijk voor ons want wij zaten voor de overname op de strafbank bij SBS. Toen waren er dus helemaal geen gesprekken.

Dick van der Graaf, adviseur van de Endemol-directie en voormalig directeur van HMG (de vroegere naam van RTL), denkt dat een afnameverplichting nooit goed is. “We (HMG, red.) waren destijds afhankelijk van de volumedeal met Endemol.”

HMG was verplicht om een fors percentage van het budget bij Endemol te besteden. Het beperkte HMG ernstig in haar programmakeuze. De volumedeal is toen heronderhandeld, hetgeen leidde tot meer concurrentie en successen.

Een insider in het vakblad is het daarmee eens. “Je moet producenten tegengas durven geven. Een forse discussie niet schuwen. Bij SBS wordt klakkeloos geaccepteerd wat Talpa maakt.”

John de Mol is heel erg aan het micro managen. Of dat SBS ten goede komt? Hij bewijst dat hij geen zenderbaas is. De programma’s van Talpa scoren op SBS consequent onder de markt. Ik geloof dat er constructieve strijd moet zijn tussen producenten. In de huidige situatie is die er niet“, zegt een andere ingewijde.

Blue Circle is vooral bekend van tv-hits als Boer Zoekt Vrouw en X Factor. Talpa’s grootste hit is The Voice Holland.

© Mediacourant