BNNVARA-directeur: ‘Afschaffen STER is ondoordacht plan’

BNNVARA-directeur Gerard Timmer vind het idee van NTR-directeur Paul Römer om de STER-reclame bij de NPO af te schaffen een ondoordacht plan. “Als baas van het Sinterklaasjournaal gaat de directeur van de NTR de dingen blijkbaar toch wat zwart-wit zien”, zegt hij tegen het AD.

Römer vindt dat de reclame op de zenders van de Publieke Omroep (NPO) afgeschaft moet worden en volgens hem is zelfs 56 procent van alle Nederlanders bereid om meer te betalen voor een Publieke Omroep zonder reclame. “De werkelijkheid is weerbarstiger”, reageert Timmer nu.

Volgens de directeur van BNNVARA is het plan niet te realiseren. “Ja, het zou sterk bijdragen aan het onderscheidend imago van de publieke omroep. Maar kan alleen worden gerealiseerd indien de politiek tot volledige en duurzame compensatie van het weg te vallen STER bedrag over wil gaan.”

Ook zou volgens Römer de commerciële druk verdwijnen. “Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel”, zei hij vanmorgen in De Telegraaf. “De gedachte is sympathiek, maar niet nieuw”, zegt Timmer.

Omroep MAX-baas Jan Slagter sluit zich aan bij de reacties van Timmer en de Publieke Omroep, die ook zegt dat het afschaffen van de STER-reclame niet haalbaar is. “Ons budget is na twee bezuinigingsrondes nu al te krap om aan alle behoeftes en wensen van het Nederlandse publiek te voldoen”, zegt de NPO.

Foto: STER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *