De Zomercolumn: Vandaag is niet de toekomst

In De Zomercolumn blikt Daniël Schalk van Showbizznetwork terug op het afgelopen voorjaar. Wat is Daniël begin 2017 opgevallen en wat is hem bijgebleven? Er is in de eerste helft van 2017 weer veel gebeurd en de zomer is natuurlijk dé ideale tijd om even terug te kijken.

De Telegraaf lanceerde maandag 1 mei hun video-platform Telegraaf Vandaag (VNDG), dat werd aangekondigd als de ‘tv van de toekomst’. ‘Lineair tv-kijken is voorbij en online naar video kijken is de toekomst’, dat hoor je de laatste tijd veel mensen zeggen, maar ik geloof er helemaal niks van.

Ik kijk nog altijd lineaire televisie. Op de meeste door de weekse avonden stem ik om halfnegen af op goede Amerikaanse misdaadseries, zoals The Blacklist en NCIS, en ook enkele zaterdagavonden in het jaar zit ik klaar voor grote tv-programma’s als Wie is de Mol? Terwijl ik gewoon een week wacht tot er een nieuwe aflevering op tv te zien is, lijkt de rest van Nederland series achter elkaar te kijken op On Demand-diensten als Netflix. Iedereen zijn eigen ding toch. Ik wacht liever een weekje op een nieuwe aflevering. Dat houdt het spannend en zorgt ervoor dat je de hele week aan je favoriete serie denkt.

Maar De Telegraaf wil met zijn tijd mee. Noemde NPO, RTL en SBS in hun krant verleden tijd en verklaarde YouTube en Netflix tot de toekomst, net als hun eigen platform Telegraaf Vandaag: Een platform met diverse programma’s als Estavana in het echt en Van den Heuvel haalt recht en de hele dag door nieuwsbulletins met presentatoren als Pim Sedee, Maarten Steendam en Monique Smit. Ik downloadde 1 mei direct de App van VNDG en keek de eerste dagen naar Privé VNDG met het laatste entertainmentnieuws. Maar ik raakte al snel uitgekeken. VNDG is niet de toekomst, maar gewoon old school media.

Om de twee uur komt VDNG met een nieuw nieuwsbulletin met nieuws van de redactie van De Telegraaf. Nieuws dat dan alweer oud is. Nu RTL Z voor een groot deel is mislukt had De Telegraaf met VNDG in het gat kunnen springen. Ik mis nog steeds een Nederlandse nieuwszender die elke minuut het allerlaatste nieuws brengt en vooral met breaking news direct live is. Misschien had De Telegraaf niet moeten inzetten op ‘de toekomst’ met online video, maar van VNDG een ouderwetse – maar wel online – zender moeten maken met doorlopende nieuwsuitzendingen en ’s avonds andere programma’s.

De Telegraaf naar de Belgen

En dan was er ook nog de overnamestrijd van het moederbedrijf van De Telegraaf. Mediamagnaat John de Mol wilde met Telegraaf Media Groep (TMG), nadat hij alle aandelen in zendergroep SBS had bemachtigd, een ‘toonaangevend Nederlands multimediabedrijf’ creëren. De droom van De Mol om met SBS en TMG een toonaangevend multimediabedrijf te maken viel in het water door de Vlaamse uitgeverij Mediahuis. Ondanks dat het hoogte bod van De Mol’s bedrijf Talpa kwam, wist Mediahuis samen met de familie Van Puijenbroek de overnamestrijd om TMG te winnen en de tv-producent af te troeven.

“Met het ten tonele verschijnen van Mediahuis valt het laatste grote Nederlandse landelijke dagblad mogelijk in buitenlandse handen. Dat ligt zeer gevoelig”, schreef De Telegraaf, toen de Vlaamse uitgeverij Mediahuis hun eerste bod uitbracht. Maar bij de top van TMG dachten ze anders over de Belgen. Toen ook Talpa in het spel kwam, ging hun voorkeur als snel naar de zuiderburen, iets wat ik nog steeds niet kan begrijpen. Een ‘toonaangevend multimediabedrijf’ klinkt mij als muziek in de oren en ik begrijp niet dat je als top wil dat het grootste dagblad van Nederland media in Belgische handen komt.

Niks persoonlijks hoor zuiderburen! In 2015 werd Mediahuis ook al eigenaar van NRC Media, eigenaar van de krant NRC Handelsblad, maar ik had toch liever gezien dat De Mol de strijdt om TMG had gewonnen. Kranten moeten zich voorbereiden op de toekomst en terwijl Mediahuis zich alleen richt op de krant, had TMG bij Talpa een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan. Talpa had dat al bewezen met hun hulp bij het ontwikkelen van Telegraaf VNDG, of dat nou een succes is of niet. Twee TMG-titels verhuizen in ieder geval niet naar België, want van Dumpert en GeenStijl willen de Belgen al af.

Dit was De Zomercolumn van Daniël voor deze week. In De Zomercolumn blikt Daniël Schalk van Showbizznetwork terug op het afgelopen voorjaar. Wat is Daniël begin 2017 opgevallen en wat is hem bijgebleven? Er is in de eerste helft van 2017 weer genoeg gebeurt om even terug te blikken.

Foto: TMG / Bewerking Showbizznetwork

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *