Filmrecensie: Op de Dijk

Filmrecensie: Op de Dijk

Zondagavond zond de NTR een nieuwe Nederlandse film, Op de Dijk, uit. Deze film speelt zich af in Volendam. Ruim vijftien jaar na de verwoestende café brand komen Johan (Egbert Jan Weber) en Chris (Mike Weerts) weer bij elkaar. Na al die jaren zijn de gevolgen van de brand nog altijd voelbaar in het dorp. Op de Dijk is geregisseerd door Mirjam de With.

Dat de brand indruk heeft gemaakt is meer dan duidelijk. Iedereen was in shock door deze gebeurtenis. Voor Johan is het nog steeds moeilijk. Hij wilde een nieuw leven starten ver buiten Volendam. In Noorwegen lijkt hem dit te lukken. Totdat hij een telefoon van zijn moeder ontvangt. Hij keert terug naar zijn oude woonplaats.

Deze film maakt indruk, diepe indruk. Alles draait om vriendschap die nooit kapot kan. Sommige gevoelens worden diep weggestopt. Maar deze gevoelens komen hoe dan ook weer terug. Weglopen voor je gevoelens is geen optie. Er komt een dag dat je je gevoelens tegenkomt. Met veel pijn en moeite denkt Johan terug aan zijn verleden. Dit kost hem heel veel moeite.

Egbert Jan heeft de rol van Johan prima gespeeld. Hij is prima in staat om deze rol op zich te nemen. Je kijkt door de ogen van Johan naar de film. Alles beleef je als kijker mee zoals Johan het meemaakt. Ook wanneer Johan en Chris elkaar weer na jaren zien, gebeurd er iets. Het lijkt wel alsof er niets veranderd is. Toch lijkt Johan moeite te hebben om in zijn oude leven te stappen.

Voor Chris is het alsof er niets is veranderd. Hij maakt zelfs grappen over zijn uiterlijk na de brand. Maar Johan heeft duidelijk meer moeite met de gebeurtenissen van de brand. Iedere nacht komen de beelden weer terug bij Johan. Het moment van de brand en de gevolgen daarvan zijn nog altijd zichtbaar. Dit geeft Op de Dijk op een bijzondere manier weer. Een bijzondere film waarbij emoties een grote rol spelen.

Vriendschap is ook een belangrijk begrip in Op de Dijk. De vriendschap tussen Johan en Chris heeft veel meegemaakt. Het is een vriendschap die heel veel heeft meegemaakt. Johan blijft in het verleden hangen, terwijl Chris naar de toekomst kijkt.

Mike zet de rol van Chris op een goede manier neer. Het is een jongen met een positieve instelling. Hij kijkt naar de toekomst en wil maar één ding: leven. Samen met zijn vriendin begint hij aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven. Niet iedereen heeft die instelling. Voor Johan staat het vast dat hij terug moet naar Noorwegen.

Maar dan staat daar ineens Sara voor de neus van Johan. Zijn vriendin kon hem niet langer missen en kwam naar Volendam. Liefde komt ook voor een groot deel aan bod in Op de Dijk. Het staat vast dat er zeker een leven is na de brand. Maar het leven is alles behalve eenvoudig. Johan wil zijn verleden achter zich laten. Maar het verleden achtervolgt Johan toch.

Op de Dijk is een bijzondere film geworden. Een verhaal die je als kijker zeker raakt. De emoties volgen elkaar in een rap tempo op. Twee vrienden die allebei de café brand hebben meegemaakt. De een vlucht weg naar het buitenland. Weglopen voor je verleden heeft geen zin. Door er over te praten leer je om het verleden een plek te geven. Dat is een boodschap die bij de kijker zeker over komt door het zien van deze film.

Op de Dijk werd zondagavond, 1 mei, uitgezonden door de NTR en was te zien op NPO 3.