Filmrecensie: Zootopia

Filmrecensie: Zootopia

''Ik wil alles proberen en geef niet op''

Walt Disney komt met een nieuwe Disneyfilm: Zootopia. In deze vrolijke stad draait alles om een gemoedelijke sfeer tussen de inwoners. De makers van Frozen en Big Hero 6 hebben nu de wereld van Zootopia ontworpen. Een stad die alles heeft om van te houden. Liefdevol, gezelligheid en een fijne sfeer. Maar er is iets aan de hand in Zootopia...

Een klein konijntje, Judy Hopps, heeft een droom. Zij wil een politieagente worden en de wereld een stukje beter maker. Zij heeft er alles voor over om haar droom uit te laten komen. Tijdens haar studie krijgt Judy te maken met vooroordelen. Maar in Zootopia draait het om doorgaan. Dit doet Judy ook, ze traint harder en wordt steeds beter. Uiteindelijk weet ze zelfs de beste van haar klas te worden. Haar droom lijkt uit te komen, maar toch moet ze zichzelf nog steeds bewijzen.

De boodschap, die Zootopia wil overbrengen, is meteen al duidelijk aanwezig. Geloof in je dromen en grijp alles aan om die dromen uit te laten komen. Een klein konijntje die een politieagente wil worden is een droom. Maar ze zet alles op alles om die droom uit te laten komen. Eenmaal in Zootopia aangekomen leert Judy nog meer levenslessen.

Haar baas heeft vooroordelen en gelooft niet in de kracht van Judy. Zij moet onderaan de ladder beginnen als verkeersagente. Maar Judy pakt deze kans met beide poten aan. Zij wordt het beste in haar werk en wil graag promotie maken. Dit ziet de baas van haar ook, maar wil niet toegeven. Dan doet zich een vermissingszaak voor die Judy koste wat kost wil oplossen.

''Bijzondere vriendschap''

Met een vos, Nick Wilde, gaat ze op onderzoek uit. Een vriendschap die vanuit het niets lijkt te ontstaan. Maar Nick heeft een dubbele agenda, zo lijkt het. Door het avontuur wat Judy en Nick aangaan komen ze dichter bij elkaar. Zij komen achter het grote geheim van Zootopia. Dit geheim blijkt ingewikkelder dan in eerste instantie is gedacht.

Ook loopt de vriendschap tussen Judy en Nick schade op. Niet alleen de baas van Judy heeft vooroordelen, ook Judy zelf. Dit beseft Judy pas wanneer het te laat is. Ze gaat diep door het stof om haar vriendschap met Nick te redden. Maar of dit haar ook lukt...

De beelden van Zootopia zijn ontzettend mooi gemaakt. Vanaf het begin zit je als kijker helemaal in Zootopia. De grappen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Vooral op de achtergrond gebeuren zoveel dingen dat je werkelijk je ogen uit kijkt. Vooral de emoties van de karakters zijn ontzettend mooi gemaakt. Alsof je zelf een inwoner van Zootopia bent, leer je de inwoners steeds beter kennen.

''Shakira en Walt Disney; een gouden combinatie''

Een Disneyfilm zonder titelsong kan natuurlijk niet. Voor Zootopia heeft zangeres Shakira een nummer gezongen. Het nummer heeft als titel Try Everything. In de bioscoopzaal klinkt dit nummer geweldig en komt het helemaal op in het verhaal van Zootopia. Een nummer die mij zeker positief geraakt heeft. Niet omdat het door Shakira gezongen is, maar door de tekst van dit nummer.

''I won't give up, no I won't give in'' zingt Shakira onder andere. Het nummer gaat over dat je alles moet proberen om je dromen uit te laten komen. Als je valt sta je op en ga je door. Niemand kan alles perfect doen en dat is ook zeker niet nodig. Als je maar probeert weet je zeker dat het gaat lukken. Het is een goede keuze geweest van Walt Disney om juist Shakira de titelsong te laten zingen. Het nummer past geweldig goed bij Zootopia. Nu worden Zootopia en Shakira in één adem genoemd.

Shakira heeft zelfs een rol in Zootopia gekregen. Zij is te zien én te horen als gazelle, die in Zootopia een superster is. Een combinatie die zeker succesvol is. Het nummer is uptempo, vrolijk en heeft een duidelijke boodschap. ''Ik wil alles proberen en ik geef niet op'' een mooie boodschap die Walt Disney wil overbrengen aan de kijker. Deze boodschap komt zeker over en dus is de missie zeker geslaagd.

''Zootopia: Beste animatiefilm van 2016''?!

Iedereen die van Walt Disney houdt moet Zootopia zeker gaan bekijken. Het is een echte aanrader die de kijker zeker positief verrast. Zootopia is anders dan alle andere Disneyfilms, maar heeft zoals elke Disneyfilm een boodschap. De boodschap is meteen al duidelijk bij het begin van Zootopia. Maar die boodschap wordt in de film steeds duidelijker.

Een spannend avontuur vol actie, humor en emotie. Alles volgt elkaar in een razend tempo op. De film is eenvoudig te volgen en is leuk voor het hele gezin. Alle inwoners zijn allemaal uniek en vooral luiaard Flash is één van de leukste inwoners. In de trailer blijkt al dat luiaards niet bepaald snel zijn, of toch wel?!

Ik keek al heel lang uit naar Zootopia. De trailers die op YouTube stonden waren al hilarisch. Zootopia maakt alle verwachtingen meer dan waar. De trailers waren al leuk, maar de film zelf is nog veel leuker. Misschien is Zootopia wel dé leukste animatiefilm van 2016. De concurrentie is dit jaar volop aanwezig, maar ik denk niet dat er een andere film kan tippen aan Zootopia!

Als ik een cijfer aan Zootopia zou moeten geven dan zou het zeker een tien zijn. Een tien voor de beelden, de emoties en zeker de boodschap. Alles klopt in Zootopia en het is een film die de kijker in haar hart wil opnemen. Ook Shakira heeft een positieve bijdrage geleverd om van Zootopia een succesfilm te maken.

Zootopia is nu te zien in de bioscopen.

Ga deze film zien en laat je betoveren door de wereld van Zootopia of Zootropolis!