Geen champagne meer voor GTST-sterren

Geen champagne meer voor GTST-sterren

Geschreven door Pieter Jongsma

Endemol raakt eraan gewend dat de kijkcijfers van Goede Tijden Slechte Tijden sinds kort weer torenhoog zijn. De champagne blijft steeds vaker gesloten. Dat vertelt directeur Laurens Drillich in Metro. Drillich is trots. “Toen we voor het eerst 1,5 miljoen kijkers hadden dachten we: wat gebeurt hier? Het bleef stijgen. We lieten taart en champagne aanrukken toen we boven de twee miljoen zaten, maar daar zijn we inmiddels ook maar mee gestopt. Dat halen we minimaal een keer per week.

Waar GTST de grens van twee miljoen kijkers in 2003 nog met gemak passeerde, daalden de cijfers daarna opeens in rap tempo. In 2007 keken er gemiddeld nog geen 1,1 miljoen kijkers naar de soap. Er werd fors ingegrepen om de kwaliteit te verbeteren. “Die investering betaalt zich nog steeds uit“, zegt Drillich.

Sinds 2007 zitten de cijfers weer in de lucht en nu is de soap weer een echte kijkcijferhit. “Het kijkersaantal is de afgelopen zes jaar gestaag gegroeid. Er zit nog steeds groei in. Niet dat er dagelijks kijkers bij komen; eerder per week of per maand.

De fanbase van GTST is volgens Drillich groter dan de kijkcijfers aangeven. “Mensen kunnen een keer niet; zijn aan het sporten of met familie aan het eten. En niet iedereen kijkt via de televisie. Online zijn we ook populair. Op RTL XL is het het best bekeken programma.

Groeien naar Boer Zoekt Vrouw-achtige cijfers zal echter niet lukken, weet Drillich. “Voor BZV hoeven mensen maar een paar weken achter elkaar een uur in de week tijd vrij te maken. GTST is er elke werkdag. De potentie van een dagelijkse serie is niet eindeloos.

Er keken woensdag 1,8 miljoen mensen naar GTST.

© Mediacourant