‘Make-over Hart van Nederland is dramatisch’

‘Make-over Hart van Nederland is dramatisch’

Geschreven door Pieter Jongsma

De make-over van Hart van Nederland, die SBS 6 honderdduizenden kijkers heeft gekost, is mislukt. Dat is een van de conclusies in een artikel van Adformatie, waarin experts en ingewijden oordelen over het noodlijdende SBS. “Er worden te veel programma’s gemaakt die ‘te makkelijk’ zijn. De make-over van Hart van Nederland bijvoorbeeld is dramatisch. Hart van Nederland is voor Klaas en Mien. En die zitten nu naar een led-tempel te kijken“, zegt een anonieme deskundige.

De expert geeft meer voorbeelden. “Programma’s als De Speld in de Hooiberg (me too van Boer Zoekt Vrouw) en Sabotage (me too van Wie is de Mol) zijn pure imitaties. Dat is erg opportunistisch.”

Willem Jan Nouwens, partner bij mediabureau de Media Maatschap, is het daarmee eens. “Het lijkt wel of SBS de kijker als proefkonijn ziet. Daar zitten ze niet op te wachten. Het mist kwaliteit. De eerste stap die SBS moet nemen is om de kijker serieus te nemen.

Een ingewijde stelt dat SBS jarenlang minachting voor de kijker heeft gehad. “Als je twee keer op een avond Hart van Nederland uitzendt en de rest opvult met de zoveelste versie van De 25 bloedstollendste dit of dat, dan toon je geen respect voor de kijker.”

Tv-specialist Aart Lensink van LVB Networks denkt dat het probleem vooral bij de vooravond zit. “In de vroege vooravond heb je het programma Beschuldigd. Dat haalt nog geen 400.000 kijkers. Het doorkijkeffect naar de vooravond en prime time is daardoor minimaal.

Tegenover GTST heeft SBS 6 Trauma Centrum gezet. “Moeilijk concurreren.

Een insider vindt dat SBS 6 meer lef moet tonen. “Je moet de strijd durven aangaan met een soapserie die spicy’er is dan GTST.

© Mediacourant