Minder geld voor publieke omroep

De Publieke omroep dreigt in 2019 ongeveer 60 miljoen euro minder te kunnen besteden als de reclame-inkomsten in dit tempo blijven dalen. Volgend jaar kan het gat nog worden gestopt met geld uit een reservepotje, maar dat is daarna leeg.

De Ster, verantwoordelijk voor de reclame verkoop van de zenders van de NPO die een kwart van hun inkomsten voorziet, verdient volgend jaar naar schatting 28 miljoen euro minder. Zo schrijft minister van Media Arie Slob aan de Tweede Kamer

Die daling is sneller en sterker dan verwacht. Adverteerders kiezen steeds vaker voor om op internet hun waar aan de man te brengen en laten televisie en andere traditionele media links liggen.

Slob gaat met de omroepen bespreken hoe ze hun inkomsten op peil kunnen houden, maar waarschuwt dat bijvoorbeeld online reclame de Ster-verdiensten niet eenvoudig kan vervangen.

Foto: NPO/Jan Willem van Hofwegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *