NTR-baas pleit voor afschaffing reclame bij NPO

Paul Römer, de directeur van de NTR, vindt dat de STER-reclame op de zenders van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) afgeschaft moet worden. Volgens Römer is 56 procent van alle Nederlanders volgens een onderzoek bereid om meer te betalen voor een Publieke Omroep zonder reclame.

Ook zou de commerciële druk verdwijnen. “Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren”, zegt Römer vandaag in De Telegraaf. “Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.”

Zonder die commerciële druk bij de NPO kunnen volgens Römer grote kijkcijferkrakers vervangen worden door nieuwe tv-programma’s. Als voorbeeld bij de NTR noemt Römer het stoppen met het Groot Dictee der Nederlandse Taal. “Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.”

De 180 à 200 miljoen euro die de Publieke Omroep misloopt door het vervallen van de reclame-inkomsten, kunnen volgens Römer worden opgevangen door marktpartijen zoals Ziggo en YouTube te laten betalen. Een ander deel zou opgevangen kunnen worden door belastinggeld, zegt Römer in de krant.

Ook vindt Römer dat er meer geïnvesteerd moet worden in de digitale koers en kan er daarvoor bezuinigd worden op de radioactiviteiten van de NPO. “Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.”

Foto: STER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *