Opdienen of Afserveren: Tram? Ritje!

Opdienen of Afserveren: Tram? Ritje!

Geschreven door Sebastiaan Boers

Het is weer woensdag en dus tijd voor Opdienen of Afserveren. Het lijkt wel alsof deze achtste en laatste aflevering het beste is. De 31-jarige Suzanne wil een eigen restaurant beginnen. Maar zij wil dat niet in een pand. Nee. Zij wil een rijdende tram als restaurant. Als kijker heb ik direct mijn vraagtekens. Waarom zou iemand dat willen beginnen?

Volgens Suzanne zijn er maar vijf rijdende trams die ook een restaurant zijn. Nu denk ik meteen; daar zal vast een reden voor zijn. Maar ik moet niet meteen oordelen. Wie weet pakt het plan van Suzanne goed uit. Dapper is zij in ieder geval wel. Want na ruim elf jaar zegt Suzanne haar baan als marketingmedewerkster op. Op haar laatste dag heeft Suzanne het zichtbaar moeilijk. 

De RotterTram moet binnenkort gaan rijden. Maar er moet ontzettend veel gebeuren, maar echt heel veel. Alle kosten bij elkaar zijn begroot op €200.000,-. Dat heeft Suzanne niet zomaar even klaar liggen. Dus moet zij van alles bedenken om aan geld te komen. Er is zelfs een heuse persdag ingeroepen. Op die manier hoopt Suzanne om geld in te zamelen.

Verder kwam er een bijzonder feit boven tafel. Zij blijkt geen verstand te hebben van culinair... Ik weet niet heel goed wat ik daar van moet denken. Tijdens een meeting heeft Suzanne een man aangesproken. Zij hoopt om deze man, een soort kok, in dienst te nemen. Gelukkig wil deze kok, Ad, graag meewerken aan de RotterTram.

Suzanne mag een kijkje nemen in zijn keuken. In deze keuken heeft Ad een kok in dienst. Deze kok heeft een aantal gerechten gemaakt. Dat lijkt allemaal heel eenvoudig. Maar hoe gaat dat straks in een rijdende tram? Zal het dan ook allemaal zo soepel gaan? Die kans lijkt heel erg klein. Gaat dat echt allemaal lukken? Ik krijg er steeds meer een naar gevoel van. Terwijl ik het Suzanne ook zeker wel gun. Aan haar enthousiasme zal het zeker niet liggen.

Maar Suzanne heeft eerst een ander probleem. Zij heeft geld nodig om haar droom uit te kunnen voeren. Dus besloot ze iets bijzonders. Op een groot scherm in Rotterdam maakte zij reclame. Hiermee hoopte zij om de laatste €40.000,- binnen te halen. Na één dag haalde Suzanne al €35.000,- op. Niet veel later kwam het laatste deel binnen. Uiteindelijk kreeg Suzanne meer dan €200.000,- op. Niet staat haar financieel meer in de weg. Alles komt goed, toch?

Ruim negen weken voor de opening kan het team eindelijk aan de slag. Maar alles lijkt een stuk duurder dan te zijn gedacht. Want eerst moet alles goed in kaart worden gebracht. De verbouwing van de tram is nog niet zo eenvoudig. Elk hoekje moet worden opgenomen. Want er moet plaats komen voor zeker 44 plaatsen. Het liefst wilde Suzanne 48 plaatsen. Maar er moet ook een toilet in de rijdende tram komen natuurlijk...

Even lijkt Suzanne een beetje verdrietig. De tijd gaat voor haar gevoel veel te snel voorbij. De werkzaamheden laten behoorlijk op zich wachten. Het papierwerk liep ook vertraging op. Dat is grotendeels bijgewerkt. Maar de voorbereidingen duren nu toch wel lang. Het is tijd voor actie! Suzanne wil haar restaurant op de rails krijgen, letterlijk!

De kosten blijven maar stijgen voor Suzanne. Haar inkomsten zijn vrijwel nihil, dus het geld raakt langzaam maar zeker op. Hierdoor voelt Suzanne toch wel een soort druk. Wanneer de RotterTram gaat rijden, zal haar inkomsten weer gaan stijgen. Want Suzanne zal zeker vijf dagen in de week in de RotterTram te vinden zijn. Het is leuk en spannend tegelijk. Voor mij als kijker ook; want ik heb er weinig vertrouwen in...

Het contract voor de verbouwing van de tram wordt getekend. Alles lijkt nu te gaan lukken. De verbouwing is inmiddels in volle gang. Het lijkt allemaal goed te komen. Maar er ligt weer een spreekwoordelijke boom op de rails. Want acht weken voor de opening ligt de verbouwing stil. Er komen steeds meer tegenslagen voor Suzanne. Desondanks blijft Suzanne wel positief. Dat kan ik wel heel erg bewonderen.

Wanneer Suzanne een testritje wil maken met de RotterTram, ligt er een nieuwe boom op de rails. Inmiddels is de verbouwing weer in volle gang. Maar alles is nog lang niet klaar. Het zag er nog maar half gebakken uit. Wel werd er een polonaise gedanst in de RotterTram. Ik vraag mij toch af of de tram wel echt rijdt. Want deze laatste aflevering werd wel een beetje afgeraffeld.

Ik heb als kijker nog veel vragen. Is het Suzanne gelukt met haar RotterTram? Rijdt deze tram echt door Rotterdam? Hoe is het voor de gasten? Hoe is het voor het personeel? Ik vind dit een beetje verwarrend. Wel hoop ik voor Suzanne dat het allemaal gelukt is. Want iemand met zo'n droom, die daar zoveel voor over heeft,, die gun ik haar droom.

Deze laatste aflevering is wel de meest bizarre. Van alle acht afleveringen vond ik deze echt heel bijzonder. Een restaurant willen beginnen in een rijdende tram! Je moet maar op dat idee komen. Want deze aflevering vooral bizar maakt, is het einde. Het is een open einde. Zou er een vervolg komen? Het is alsof je in een tram zit, de tram een halte voorbij rijdt om vervolgens niet meer terug te keren. 

Ik hoop van harte dat RotterTram hét succes wordt wat Suzanne voor ogen had. 

Opdienen of Afserveren was de afgelopen acht weken op de woensdagavond van RTL 4 te zien. Vanaf de eerste aflevering was ik fan van dit programma. Meteen kwam het idee om er een wekelijkse blog van te gaan maken. Volgende week zal ik Opdienen of Afserveren zeker gaan missen. Op naar een volgend seizoen?