Publieke Omroep investeert fors in online en on demand

Publieke Omroep investeert fors in online en on demand

Geschreven door Pieter Jongsma

De NPO gaat fors meer investeren in on demand en online. In juni is NPO Start gelanceerd met wekelijks miljoenen bezoekers. Shula Rijxman: "We zetten de komende jaren flink in op on demand en online. Het budget hiervoor wordt drie keer zoveel. We willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten."

De NPO gaat vaker specifiek dingen ontwikkelen voor NPO Start. Er worden korte documentaires of experimentele series aan de on demand dienst toegevoegd. Ook gaat de NPO extra investeren in origineel Nederlands topdrama van internationale allure.

Voor de andere online-platforms wordt eveneens meer content ontwikkeld die alleen online kan worden bekeken. Komend seizoen zijn talloze nieuwe online-initiatieven te zien, zoals het nieuwe middagmagazine voor jongeren Club HUB op NPO3.nl, NPO 101TV en YouTube. Rijxman: "We willen nog veel meer bieden op NPO Start. Binge watching, previews. Dat is wat het publiek verwacht. We willen dat snel bieden. Sneller dan de tergend lange procedures die we nu moeten doorlopen om daar politieke toestemming voor te krijgen."

Foto: NPO