Publieke Omroep wil meer vrouwen op tv

MEDIA PARK

Plan voor meer vrouwen in beeldbepalende programma’s

De Publieke Omroep wil het aantal vrouwen op tv laten stijgen. Van iedereen die sprekend in beeld komt, is op dit moment 39 procent vrouw.

Bij nieuws- en opinieprogramma’s is dit 33 procent. “Te laag.” aldus Shula Rijxman, bestuurslid van de NPO, “We willen een afspiegeling zijn van de samenleving.Zolang experts, columnisten en andere sprekers op tv voor het overgrote deel uit mannen bestaan, slagen we er onvoldoende in om Nederland in zijn volledigheid te laten zien.” Afgelopen zaterdag lichtte Rijxman haar plannen toe op het Women Inc Festival.

Kern van de plannen is om redacties van impactvolle programma’s en talentvolle vrouwen met elkaar in contact te brengen. Rijxman: “We maken een groslijst van talentvolle vrouwen die op basis van hun expertise, spreekvaardigheid of positie een goede bijdrage kunnen leveren aan de programma’s op de publieke netten. Alle deelnemende programma’s zullen vervolgens op hun eigen wijze potentiele gasten selecteren. Dat kan door middel van een proefgesprek, een groepsdiscussie of een screentest.”

Werkwijze
De werkwijze van de NPO is gebaseerd op een soortgelijke methode bij de Britse BBC. Vorige week legde Rijxman de plannen voor aan enkele redacties: “redacties geven aan dat ze een representatief beeld belangrijk vinden. Natuurlijk staan aspecten als expertise en spreekvaardigheid voorop, maar daarnaast blijkt de vertegenwoordiging van vrouwen voor veel journalisten wel degelijk onderdeel van het vak. Onder andere het NOS Journaal, De Wereld Draait Door, EenVandaag, Altijd Wat, Nieuwsuur en Debat op 2 zegden hun medewerking toe. Programma’s die nu vaak al goede voorbeelden laten zien en nog meer vooruitgang willen boeken.”

“Voor nieuwsprogramma’s is het ingewikkeld dat zij te maken hebben met organisaties die in het nieuws zijn. Vaak worden deze organisaties vertegenwoordigd door een man. Anderzijds, een programma als De Wereld Draait Door laat juist veel experts en analisten aan het woord en wil graag iemand die kort en krachtig een duidelijk standpunt inneemt. Redacties vragen zich soms af of veel vrouwen hieraan willen voldoen. Om dat te achterhalen is het belangrijk om de redacties en diverse vrouwen met elkaar in contact te brengen.

“De kijker moet uiteindelijk de winnaar zijn”, aldus Rijxman. “Als zij vaker een diverse tafel zien, waarin een man net zo vaak aan het woord komt als een vrouw, dan krijgen zij een representiever beeld van de samenleving en daar is het ons als Nederlandse Publieke Omroep om te doen.”

Geef een reactie