Recensie: It (2017)

Recensie: It (2017)

Geschreven door John Holdorp Laatste update:

De in 1990 gemaakte TV-serie over het boek “It” van Stephen King is voor mij een van de beste horrorfilms die ik ooit heb gezien. Met destijds glansrollen voor o.a. Richard Thomas (beter bekend als John-Boy Walton), komiek John Ritter en Tim Curry als Pennywise de clown. Sinds vorig jaar wachtte ik gespannen op de nieuwe verfilming, welke afgelopen donderdag in de bioscopen verscheen.

Deze nieuwe verfilming van “It” is blijkt al uit de trailer maar ook uit de openingsscene (waarin Georgie het slachtoffer wordt van Pennywise), veel donkerder, harder als de vorige. Pennywise, schitterend gespeeld door Bill Skarsgård is een veel beklemmendere versie. De film geeft veel meer diepgang in de karakters  van de groep kinderen die uiteindelijk de strijd met Pennywise aangaan. Door deze diepgang krijg je meer inzicht in hun angsten en demonen  en krijg je meer een band met hun personages.

De film kent  vele zeer goede schrikmomenten, zodanig dat meerdere mensen in de zaal na een schrikmoment in nerveus gelach uitbarstten. Enkele scenes waren  vrij bloederig, maar dit was wel noodzakelijk bloed en nooit onnodig. Maar met name het karakter Richie Tozier zorgde meermaals voor gelach en ontspannen momenten door zijn opmerkingen. Ik werd zo geboeid door de film dat ik mijn snoepgoed en drinken niet eens aangeraakt heb.

Glansrollen zijn er dit keer voor met name voor Jaeden Lieber (Bill Denbrough) en Sophia Lillis (Beverly Marsh) die indrukwekkende acteerprestaties neerzetten.

It is een schitterende film zie iedere liefhebber van horrorfilms of de boeken van Stephen King gezien moet hebben. Een echte aanrader.

Deze verfilming is echter maar de verfilming van een gedeelte van het boek. Echter wel te zien als een afgerond verhaal. Volgend jaar volgt It Chapter two! Waarvoor ik alvast mijn bioscoopkaartjes ga reserveren.