Recensie: It Takes 2

Recensie: It Takes 2

''In It Takes 2 zie je BN-ers zoals je ze nog nooit zag''!

Vergeet even The Voice of Holland of X-Factor. Nu is er een nieuwe talentenjacht mét bekende kandidaten. In It Takes 2 draait het om kandidaten die al bekend zijn. RTL 4 blaast nieuw leven in een oud televisie format. Maar het is nieuw genoeg om er een recensie over te schrijven.

De presentatie van It Takes 2 is in handen van Gordon en Chantal Janzen. Dit vrolijke duo wilde al langer samenwerken en krijgen daar nu de kans voor. Beiden zijn geknipt om dit vrolijke muziekprogramma te presenteren.

Naast samen jureren in Holland's Got Talent hebben Gordon en Chantal nu weer een programma samen. In een mooie studio staan de BN-ers op het podium. Zij mogen zingen voor een zestallige jury. Drie juryleden zien hoe de BN-ers zingen; Angela Groothuizen, Roel van Velzen en John Ewbank. Zij mogen hun oordeel geven over de zangtalenten van de BN-ers.

''Bekende gezichten in de jury''

Angela en Roel hebben al de nodige ervaringen in een jury. Zo zaten zij beide in de rode stoelen van The Voice of Holland. Daarnaast heeft Angela ook zangtalent beoordeeld en begeleid in X-Factor. John heeft ervaring opgedaan in Idols waar hij onder andere met Gordon de jury vormde. Dit drietal is ook perfect gekozen om de BN-ers te beoordelen. In het begin zijn alle drie nog vrij positief over het debuut.

Achter de schermen zitten de drie andere juryleden. Zij zullen de rol van coach op zich gaan nemen. Trijntje Oosterhuis, Glennis Grace en Waylon mogen kiezen uit de BN-ers. Zij horen alleen het optreden en zien niets. Zij moeten dus puur en alleen op de stem afgaan. Dit lijkt een beetje op de manier waarop The Voice ook werkt. Een mooie manier waarom It Takes 2 ook werkt.

''Naast juryleden ook coaches''

Nadat de coaches de drie kandidaten gekozen hebben zullen zij verschillende duetten laten horen. In de eerste ronde waren Jan Versteegh, Carolien Borgers en Jan Kooijman te zien én te horen. Vooral Jan Versteegh sprong eruit en was bijzonder goed. Carolien en Jan Kooijman deden het ook erg goed. Het is voor de kijker dan ook bijzonder om de BN-ers nu van een hele andere kant te zien.

Dat de BN-ers kunnen zingen bewijst It Takes 2 wel. Na de eerste ronde mochten de coaches een kandidaat kiezen. Zo koos Trijntje voor Jan Versteegh, Glennis koos voor Jan Kooijman en Waylon mocht een duet vormen met Carolien. Een mooi begin voor de coaches en voor de BN-ers. Het is dan ook leuk eens naar een andere talentenjacht te kijken.

Nadat de eerste drie BN-ers hun zangtalent lieten horen was het tijd voor de tweede ronde. YouTube ster Rutger Vink, bekend van zijn filmpjes, stond klaar om te zingen. De manier waarop hij zong was erg voorzichtig en netjes. Maar slecht zong Rutger zeker niet. Hij werd op de voet gevolgd door actrice Marlijn Weerdenburg. Haar stem klonk opvallend goed. Met een pittig optreden wist zij iedereen positief te verrassen inclusief mijzelf. Misschien is haar stem wel de beste van de eerste aflevering.

Maar actrice en presentatrice Lieke van Lexmond kon er ook wat van. Al heeft Lieke de nodige zangervaring, dat neemt niet weg dat zij ook over een mooie stem beschikt. Haar stem klonk gevoelig, rustig en had een bijzonder geluid. Opnieuw mochten de coaches een keuze maken uit de drie optredens. Opnieuw wisten zij niet wie er zong op het podium. Dit onderdeel maakt It Takes 2 leuk om te kijken. Hiermee is het geen gelopen race,maar een uitdaging.

Zo koos Waylon voor de stem van Marlijn. Trijntje mocht Lieke toevoegen tot haar team en Glennis kreeg Rutger in haar team. Alle drie de coaches hebben nu twee BN-ers in hun team. Nog één teamlid te gaan en de groepen zijn bekend. Dan zullen zij wekelijks een duet gaan zingen met hun coach. Dat zal bijzondere televisie gaan worden, dan wordt het echt bijzonder en interessant.

''Bijzondere eerste aflevering''

De laatste drie BN-ers stonden één voor één op het podium. Zo stond presentator en cabaretier Klaas van der Eerden te zingen. Heel eerlijk het is opvallend dat Klaas meedoet aan It Takes 2. Zijn stem is niet heel erg bijzonder. Daarna stond acteur Pim Wessels op het podium. Zijn stem was opvallend en anders dan verwacht. Geen slechte start van zijn muzikale carrière. Als laatste stond sportster Fatima Moreira de Melo te zingen.

Het was opvallend dat Fatima arm in arm stond met Chantal. Beide dames hadden in het verleden geen goede klik. Van die negatieve spanning was niets meer over. Voor Fatima zelf was het ook allemaal spannend, dat kwam ook wel over bij de kijker. Ze pakte haar moment en liet vooral aan Chantal zien én horen wel te kunnen zingen. Nu was het weer aan de coaches om een keuze te maken.

Glennis koos voor de stem van Fatima terwijl Waylon ging voor de stem van Pim. De laatste BN-er, Klaas bleef over voor het team van Trijntje. Nu zijn alle negen BN-ers verdeeld over de drie coaches. De eerste echte aflevering zit er nu op met veel opvallende stemmen. Een muziekprogramma die nét even anders is dan al die andere. It Takes 2 is een muziekprogramma met hitpotentie. Gezellig met de hele familie voor de televisie en genieten van mooie muziek.

''Wie zit er bij wie in het team"?!

In team Trijntje zitten: Jan Versteegh, Lieke en Klaas. In team Glennis zitten: Jan Kooijman, Rutger en Fatima. In team Waylon zitten Carolien, Marlijn en Pim. De komende weken zijn de BN-ers te horen in een duet met hun coach. Dat gaan bijzondere duetten opleveren!

Als eerste indruk ben ik positief. Een mooi en vooral verrassend muziekprogramma. Een keer iets totaal anders van The Voice. Nu draait het echt op de stemmers van de jury en het publiek. De kijker thuis mag en kan van alles vinden, maar heeft geen oordeel. Dat maakt It Takes 2 misschien wel leuker dan in eerste instantie is gedacht. Ook het duo Gordon en Chantal is ook ontzettend leuk. De twee voelen elkaar meer dan goed aan en passen perfect bij elkaar.

''Wie is het beste''?!

Op het eerste moment springt Jan Versteegh eruit als mannelijke zanger. Zijn stem was opvallend en heel bijzonder. Hij wist mij persoonlijk te raken en te ontroeren. Hij kan nog wel eens heel ver gaan komen met zijn bijzondere stem geluid. Hij mag blij zijn dat hij in het team van Trijntje zit.

De beste vrouwelijke zangeres is een strijd. Carolien en Lieke maakten beide veel indruk, maar ook Marlijn deed het niet slecht. Maar om toch een voorkeur uit te spreken gaat de eerste plek naar Lieke. Jan Versteegh en Lieke zijn op dit moment de beste twee kandidaten!

''Mooi programma, mooi eindcijfer''

RTL 4 heeft hiermee een goede keuze gemaakt door It Takes 2 in  te zetten. Na de kennis en de liefde is er weer muziek te horen én te zien bij de commerciële zender. Amusement voor het hele gezin. Dit kan wel eens een kijkcijferhit gaan worden. Of dit ook echt een kijkcijferhit wordt, hangt af van de kijkcijfers. Maar eerlijk is eerlijk, dit is een leuk muziekprogramma. Wie weet gaan de BN-ers de kijker nog meer verrassen in de komende weken.

Als ik It Takes 2 een eindcijfer zou moeten geven, zou ik even moeten nadenken. Eigenlijk was de eerste aflevering een soort introductie. Maar het idee is al snel duidelijk. Een programma die heel erg leuk is en  goed in elkaar zit. Alle complimenten voor RTL 4, Gordon, Chantal en de juryleden.

Ook is het erg leuk om de BN-ers eens van een andere kant te zien. De komende weken kan de kijker volop genieten van BN-ers én muziek in één grote familieshow. Alles bij elkaar krijgt It Takes 2 een mooie negen. Een hoog eindcijfer omdat de verwachtingen erg hoog zijn. Dus It Takes 2 heeft nog even de tijd om zichzelf echt te bewijzen.

It Takes 2 is iedere zaterdagavond om 20.00 uur te zien bij RTL 4.