Recensie: The Next Boy/Girl Band

Recensie: The Next Boy/Girl Band

''SBS6 zit weer eens in de lift''

Vrijdagavond ging dan eindelijk de nieuwste talentenjacht van Nederland van start. In The Next Boy/Girl Band gaat SBS6 opzoek naar een nieuwe boy of girlband. Dit is in het begin nog niet helemaal duidelijk. Volgens presentator Tim Douwsma gaat het om een boy óf een girlband. Vanuit een mooie, grote, studio is de kijker meteen onderdeel van deze nieuwe talentenjacht.

Tony van de Berkt gaat samen met Nick Schilder en Babette Labeij op zoek naar een boyband. Daarnaast gaan John Ewbank, Sharon Doorson en Pip Pellens op zoek naar een girlband. Beide teams zijn klaar voor de muzikale strijd. Het is dan ook wel weer eens fijn om andere gezichten in een jury te zien zitten. Vooral Pip's rol in een talentenjacht is bijzonder. Zij doet het dan ook erg goed als jurylid.

Het presentatieduo, Nicolette van Dam en Tim is ook vrij bijzonder. Vooral de komst van Nicolette naar SBS6 is even wennen. Nicolette is toch een echt RTL 4 gezicht. Maar ze past ook prima bij SBS6. Een vrolijke en frisse verschijning in een frisse en nieuwe talentenjacht is dan ook een goed idee geweest van SBS6. Tim past, naast Nicolette, ook goed bij SBS6. Hij is vooral bekend van programma's voor NPO 3. Maar ook was hij tot voor kort te zien als Bobby in de soap Nieuwe Tijden (RTL 4).

''Geen draaiende stoelen''

In iedere ronde strijden drie jongens of drie meiden tegen elkaar. Eerst wordt er gekeken naar optreden én dans. In het begin lijkt het wel een beetje op Playback je gek (RTL 4). Dat maakt deze talentenjacht al anders dan andere talentenjachten. Wanneer een kandidaat af gaat, dan gaat die ook goed af. Geen rode kruizen (Holland's Got Talent) of een niet omgedraaide stoel (The Voice of Holland), maar een gat in de vloer!

De kandidaat die niet goed genoeg is, zakt letterlijk door de grond. Normaal zit een (muzikale) carrière in de lift. Dit keer ook, maar dan negatief. De lift zakt door de grond en zo neemt de kandidaat dan afscheid van de talentenjacht. Voor de kijker is dit iets nieuws. Hierdoor zullen er misschien wel meer mensen naar The Next Boy/Girl Band blijven kijken.

Mocht het optreden goed zijn dan mogen ze hun stemkwaliteiten laten horen. Wanneer een kandidaat zijn zangtalent laat horen, lijkt The Next Boy/Girl Band weer een beetje op andere talentenjachten. Als de stem ook goed is, mag de kandidaat op een stoel achter de jury plaats nemen. Maar dat is geen garantie voor de toekomst. Het kan misschien leiden tot een stoelendans.

''Alles draait om uiterlijk?!''

Wat een beetje storend kan zijn, is het doel van The Next Boy/Girl Band. Deze talentenjacht beoordeelt echt op uiterlijk. Een uiterlijk is wel belangrijk is een band, maar moet niet allesbepalend zijn. Bij The Voice of Holland draait het allemaal om de stem. Bij X-Factor draaide het allemaal om een uitstraling, de X-Factor. Maar met deze doelstelling maakt The Next Boy/Girl Band zich wel onderscheidend van andere talentenjachten.

Het is te hopen dat er een nieuwe band ontstaat. Het wordt wel weer eens tijd voor een Nederlandse boy of girlband. De kans dat die er gaat komen is zeker aanwezig. Aan deze talentenjacht zal het zeker niet liggen. Alles ziet er strak georganiseerd uit. Een frisse jury, een mooie studio én een top nieuw, fris en hip televisie duo.

Nicolette en Tim doen het aardig goed. Het is ook fijn om een keer geen Wendy van Dijk of Martijn Krabbé te zien als presentatie duo. Bij een nieuwe talentenjacht hoort een nieuw presentatie duo. In de eerste aflevering deden Nicolette en Tim het uitstekend. Zij lijken aardig goed op hun plek bij SBS6. Alleen hadden zij wel iets meer in beeld gemogen. Maar het draait om de kandidaten en niet zo zeer om de presentatoren.

Het presentatie duo leeft goed mee met de kandidaten. Voor én tijdens het optreden staan zij de kandidaten in raad en daad bij. Zowel Nicolette als ook Tim laten zien echt geïnteresseerd te zijn in de kandidaten. Soms liggen een lach en een traan dicht bij elkaar. Wanneer het goed gaat is het leuk, maar als een kandidaat niet door is, moeten Nicolette en Tim de kandidaat wel bijstaan. Een rol die het presentatie duo bijzonder goed oppakt.

''Een strijdlustige jury''

De jury is het soms niet helemaal met elkaar eens. Dit zorgt voor mooie televisie. De rol van juryleden is ook anders dan anders. Nu strijden twee teams van drie juryleden tegen elkaar. Nu lijkt het erop als ze elkaar nog mogen. Maar de muzikale strijd moet nog op gang komen. Op het eerste oog lijkt team John in het voordeel. Het team van John komt een stuk sterker over dan het team van Tony.

The Next Boy/Girl Band is een leuke, nieuwe, talentenjacht. Het kijkt makkelijk weg, het is duidelijk en het ziet er goed uit. Alleen het is jammer dat het alleen draait om het uiterlijk. Zo wordt er eerst gekeken naar het optreden en daarna pas geluisterd naar de stem. Dat roept toch een hoop vragen op. Een uiterlijk wordt pas mooi met een goed innerlijk. Iemand kan er wel mooi uit zien, maar maakt dat die persoon meteen tot een goed lid van een band?

Het antwoord hierop laat nog even op zich wachten. De komende weken zit de kijker in ieder goed bij SBS6. Een nieuwe talentenjacht met een compleet andere inzet dan alle anderen. Dat maakt The Next Boy/Girl Band erg onderscheidend van de andere talentenjachten. Wie houdt een band het wel eens stuk langer vol dan een solo artiest.

Een winnaar van een talentenjacht blijft maar even. Daarna verdwijnt deze vaak in de anonimiteit. Het is te hopen dat de winnende band wel een tijdje mee gaat in de muziekwereld. Het lijkt erop alsof dat wel goed gaat komen. SBS6 heeft een mooie talentenjacht in handen op de vrijdagavond. Wie weet gaat het de commerciële zender lukken om haar concurrenten te verslaan.

Alles bij elkaar is The Next Boy/Girl Band een mooi SBS6 programma. Eindelijk weer eens een groot studioprogramma die er goed uit ziet. Over alles lijkt goed te zijn nagedacht. Het presentatie duo is goed, de twee jury teams zijn goed, de talenten zijn goed. Dat moet gewoon een succes gaan worden! Het is SBS meer dan gegund!

The Next Succes For SBS?!

The Next Boy/Girl Band is iedere vrijdagavond om 20.30 uur te zien bij SBS6.

Bekijk The Next Boy/Girl Band terug via TVblik.