Recensie: The Wall

Recensie: The Wall

Zondagavond zond SBS6 een nieuw spelprogramma uit. Dit nieuwe spelprogramma heeft als titel The Wall. De presentatie is in handen van Winston Gerschtanowitz. Alles draait om een muur van maar liefst 12 meter hoog. De muur is de draad in dit spelprogramma. Twee kandidaten moeten vragen beantwoorden. Is een vraag goed dat kleuren de ballen groen. Maar is een antwoord fout dan kleuren de ballen rood.

De ballen roepen bij mij herinneringen op. Ik moest meteen aan de ballen van Lingo denken. Ook die waren soms groen en rood. Maar in The Wall zijn de ballen wel een stuk groter. Die moesten ook wel groot zijn, anders zouden die niet opvallen bij de 12 meter hoge muur. Die hoge muur maakt wel indruk. Het staat bijna als een soort huis in de grote studio.

De studio roept een soort Miljoenenjacht gevoel op. Ook bij The Wall zijn er veel mensen aanwezig in het publiek. Die mensen zitten er niet voor niets. Ook zij kunnen mooie prijzen winnen. Iets soortgelijks komt ook voor in Miljoenenjacht. Toch is The Wall een op zichzelf staande spelprogramma. Maar of ik er echt blij van word, weet ik niet. Er wordt van de kijker verwacht dat zij het spel snel doorhebben.

Geluk moet je ook zeker hebben bij The Wall. Want hoe vallen de ballen? Zijn de ballen positief gestemd? Als de ballen positief gestemd zijn, dan moet de vraag wel goed zijn natuurlijk! Na een paar vragen nemen de twee kandidaten afscheid van elkaar. Zo blijft er één kandidaat in de studio naast Winston en de andere kandidaat moet in een geluidsloze ruimte plaats nemen.

Waarom dit gebeurd is mij in het begin onduidelijk. Maar wanneer het spel eenmaal verder gaat, is dat wel duidelijk. De kandidaat in de geluidsloze ruimte moet vragen beantwoorden. De kandidaat in de studio moet inschatten of de ander de vraag goed weet te beantwoorden. Dit zorgt wel voor een spannend moment. Want hoe moet je dat inschatten?

Als kijker krijg ik wel een 'Miljoenenjacht-gevoel'. Daarmee bedoel ik dat je meeleeft met de kandidaten in de studio. Het vallen van de ballen is bijna net zo intens als het openen van de koffers bij Miljoenenjacht. Wie weet kan The Wall wel eens succes worden. Het heeft in ieder geval iets unieks in huis; de 12 meter hoge muur. Dit spelprogramma past in ieder geval heel goed op de zondagavond.

The Wall ziet er in ieder geval mooi uit. De studio ziet er, mede door die 12 meter hoge muur, bijzonder uit. De muur lijkt ook een beetje op een enorme flipperkast. Wat ook wel bijzonder is, is dat de kandidaten vrij snel veel geld kunnen verdienen. Maar hoe snel zij geld verdienen, kunnen zij ook snel geld verliezen. Want waar vallen de ballen? Dat weet niemand, dat is het risico van het spel.

Dit nieuwe spelprogramma is een spelprogramma voor het hele gezin. Het is een leuke afsluiting van het weekend. Na een half uur heb je als kijker het spel snel door. Wat ook fijn is, is dat er volop aandacht is voor de kandidaten. Je leert de kandidaten kennen en je weet waar ze voor spelen.

Op die manier krijgen de kandidaten een soort gun factor. Bovendien is een spelprogramma met ballen iets wat vaker te zien is geweest. Is dit misschien een teken dat Lingo binnenkort terugkeert op televisie? (Daar droom ik al jaren van, maar dat staat los van deze recensie).

Er wordt veel verwacht van The Wall. Gaat dit spelprogramma een succes worden voor SBS6? Dat zal morgen moeten blijken. Dan maakt Stichting Kijkonderzoek de kijkcijfers van zondag bekend. Bij RTL 4 ging vanavond het nieuwe seizoen van De jongens tegen de meisjes van start. Ik ben heel benieuwd en ik hoop dat SBS6 succes heeft met The Wall. Dat verdient dit spelprogramma wel!

The Wall is iedere zondagavond om 20.30 uur te zien bij SBS6.