RTL Nederland gaat op de schop

RTL Nederland lanceert vandaag een nieuwe groeistrategie, waarbij de behoeften en drijfveren van consumenten centraal komen te staan. Het bedrijf laat de oude zendergerichte aanpak los en gaat voor een hechte relatie en directe interactie met zijn publiek zowel buiten als binnen het scherm.

RTL wil met zelfontwikkelde en -geproduceerde content zowel on- als off screen mensen echt raken en inspireren. “Om deze Fan Centric-strategie te realiseren investeert RTL de komende jaren tientallen miljoenen in data-analyse, technologie en creatie.”

RTL is de laatste jaren opgeschoven van TV-bedrijf, gericht op het lineair uitzenden van content en volledig gefinancierd door advertentie-inkomsten, naar een mediabedrijf waar het draait om de ontwikkeling en distributie van grotendeels eigen content. “De volgende stap is de doorgroei naar een Fan Centric RTL, die de Nederlandse consument als uitgangspunt neemt bij alle ontwikkelingen en activiteiten van het bedrijf.”

De directie heeft het voornemen om de organisatie te herstructureren in lijn met de Fan Centric strategie. “Hierbij komen arbeidsplaatsen te vervallen, die deels worden gerealiseerd door natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Daarnaast trekt de zender ook nieuw talent aan. “RTL trekt tegelijkertijd ook veel nieuw talent aan op het gebied van data, technologie, creatie en marketing.” Door de herstructurering verdwijnen managementlagen en worden afdelingen samengevoegd.

RTL CEO Sven Sauvé: “De bedoeling is dat mensen iets van zichzelf herkennen in wat wij maken, dat het ze raakt in hoofd en hart. Binnen afzienbare tijd, een à twee jaar, moet dit ertoe leiden dat RTL als lokale mediapartij met al zijn platformen de beste individuele consumentenervaring en -beleving biedt voor iedereen in Nederland.”

In de komende weken verwacht de directie van RTL het advies van de ondernemingsraad. “Op basis daarvan kan worden bepaald wat de volgende stappen in de herstructurering zijn. Het bedrijf verwacht vóór de zomer duidelijkheid te kunnen geven aan zijn medewerkers over individuele gevolgen van de plannen.”

Foto: RTL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *