RTL ook in april succesvol

RTL ook in april succesvol

Geschreven door Pieter Jongsma

RTL Nederland heeft met de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 in april een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 32,3 procent (20 – 49 jaar). RTL is daarmee marktleider, de Publieke Omroepen kwamen uit op 28,6 procent terwijl de SBS Groep daalde naar 18,6 procent.

RTL 4 kwam in april uit op een zenderaandeel van 20,4 procent in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. Dat is vier procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (19,7 procent). De troonswisseling kreeg een belangrijke plaats in de programmering. Zo keken op 17 april 1,8 miljoen mensen naar het interview met (toen) prins Willem-Alexander en prinses Maxima en op 29 april trok ‘Ik Hou Van Beatrix’ 2,3 miljoen kijkers.

Op de vrijdagavond sloot ‘Everybody Dance Now’ af met ruim 1,9 miljoen kijkers (en 35,5 procent zenderaandeel in Boodschappers 20 – 49 jaar) bij de finale en een week later had het sterk vernieuwde ‘X Factor’ de beste seizoenstart ooit (vijfde seizoen) met bijna 1,8 miljoen kijkers. De best bekeken RTL 4-uitzending in april na ‘Ik Hou Van Beatrix’ was ‘Postcode Loterij Miljoenenjacht’ met 2,1 miljoen kijkers, gevolgd door ‘Weet Ik Veel’ met bijna 2 miljoen kijkers. Doordeweeks trok ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ de meeste kijkers (1,9 miljoen) terwijl ‘Hotter Than My Daughter’ het hoogste zenderaandeel had: 29,8 procent in Boodschappers 20 – 49 jaar. ‘Buch in de Bajes’ bereikte met 25,2 procent in de core doelgroep het hoogste zenderaandeel ooit van dit programma. In totaal wisten maar liefst 23 RTL 4-titels meer dan 1 miljoen kijkers te boeien.

De jongerenzender RTL 5 komt deze maand uit op een zenderaandeel van 5,8 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar en is daarmee vrijwel gelijk aan vorige maand (5,9 procent). ‘Huisje Boompje Barbie’ is het best bekeken programma van de zender met op 2 april 815.000 kijkers en 16,7 procent zenderaandeel in de core doelgroep 20 – 34 jaar. De finale van ‘Echte Meisjes op de Prairie’ op 16 april haalde met 9,0 procent het hoogste zenderaandeel van de hele reeks. Ook de finale van ‘Cheat on Me’ op 22 april werd goed bekeken met 456.000 kijkers 6+ en 14,2 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. ‘So You Think You Can Dance: The Next Generation’ ging op 14 april van start met 310.000 kijkers 6+ en 7,3 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. De tweede aflevering klom naar 468.000 kijkers 6+ en de week erna steeg het zenderaandeel zelfs tot 12,9 procent in 20 – 34 jaar.

RTL 7 kwam in april uit op een zenderaandeel in de doelgroep (Mannen 20 – 49 jaar) van 7,3 procent. Vlaggenschip ‘Voetbal International’ bereikte weer een nieuw record. Op 15 april werd het hoogste zenderaandeel ooit bereikt in de doelgroep van de mannenzender: 24,7 procent. ‘Leven Als Een Prof’ haalde op 1 april in absolute aantallen (6+) de best bekeken uitzending ooit met 413.000 kijkers.

De best bekeken Europa League-wedstrijd afgelopen maand was Newcastle United – Benfica met 684.000 kijkers en 14,1 procent zenderaandeel in Mannen 20 – 49 jaar. De Premier League (darts), ‘SPARTA: Achter De Poorten Van Het Kasteel’ en in de vooravond ‘Politie Op Je Hielen’ en ‘Ice Road Truckers’ lieten allemaal boven gemiddelde scores zien in april. Ook de films werden goed bekeken, zo trok ‘Independance Day’ ruim een half miljoen kijkers. ‘Death Race’ haalde het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep: 12,3 procent.

RTL 8 haalde in april een zenderaandeel van 3,3 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar, dat is maar liefst 38 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (2,4 procent). De dubbele aflevering van ‘Crime Scene Investigation’ en het daarop volgende ‘CSI: New York’ op de zondagavond blijven wekelijks stijgen naar respectievelijk gemiddeld 4,6 procent, 7,1 procent en 7,4 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar. De best bekeken film was ‘Terminal’ op 11 april met 7,9 procent zenderaandeel in de core doelgroep, gevolgd door ‘Australia’ op 4 april met 7,0 procent zenderaandeel.

RTL Telekids haalde in april een gemiddeld zenderaandeel van 9,3 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar over alle tijdvakken heen. Dat is 22 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (7,6 procent). Ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar zit de grootste stijging in het ochtend-tijdvak op maandag tot en met vrijdag, dat deze maand is gegroeid naar gemiddeld 12,9 procent zenderaandeel. De best bekeken programma’s waren ‘Chuggington’ en ‘Adventures of Chuck and Friends’.

Digital zenders
RTL Crime stond in de maand april in het etalagekanaal van UPC en steeg hiermee naar een bereik van 1,5 miljoen kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar stijgt de zender naar een bereik van 765.000 kijkers. RTL Lounge haalt een bereik van 1,3 miljoen kijkers in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 649.000 kijkers. RTL Telekids 24/7 haalt een gemiddeld bereik van 492.000 kijkers (6+). In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 70.000 kijkers.

Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.