RTL start 2013 met sterke januarimaand

img-080311-160.onlineBild (1)

Marktleider RTL Nederland heeft in de eerste maand van het nieuwe jaar met RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar bereikt van 32,9 procent. De Publieke Omroepen kwamen in januari uit op 26,3 procent en de SBS Groep volgde in deze periode met 20,3 procent.

RTL 4 blijft in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar veruit de grootste zender met een zenderaandeel van 21,3 procent. Concurrenten Nederland 1 en SBS6 dalen naar respectievelijk 14,0 procent (15,7 procent in januari 2012) en 8,0 procent (9,6 procent in januari 2012). De top drie van best bekeken RTL 4-programma’s bestaat uit ‘The Voice Kids’ (ruim 2,7 miljoen kijkers), ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ (2,1 miljoen) en ‘All You Need Is Love’ (1,9 miljoen). ‘GTST’ wist daarmee deze maand 14 keer boven concurrent het ‘Acht Uur Journaal’ uit te komen. De nieuwe zondagavond is een groot succes geworden. ‘Ontvoerd’ bereikte een kijkcijferpiek van 1,7 miljoen kijkers en ‘Divorce’ kwam nog hoger uit: 1,9 miljoen.

Op 13 januari trok het zondagnamiddagprogramma ‘Life 4 You’ maar liefst 1,2 miljoen kijkers. Ook alle actuele programma’s werden goed bekeken in januari. ‘RTL Nieuws’ van 19.30 uur kwam op 21 januari uit op 1,8 miljoen kijkers, ‘RTL Boulevard’ had 1,5 miljoen kijkers op 2 januari en ‘Editie NL’ werd op 7 januari door 1,3 miljoen mensen bekeken. De extra ‘RTL Nieuws’-uitzending rond de troonsafstand van Koningin Beatrix trok 1,6 miljoen kijkers. Verder deden in het weekend ‘De TV Kantine’ het goed (1,7 miljoen kijkers) op het nieuwe timeslot, zaterdag begin van de avond, en gooide ook ‘Moordvrouw’ weer hoge ogen (1,6 miljoen kijkers). Van de films in januari was ‘Gooische Vrouwen’ het best bekeken, met 1,7 miljoen kijkers en een 29,6 procent in Boodschappers 20 – 49 jaar.


RTL 5 komt afgelopen maand uit op een zenderaandeel van 5,2 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar. ‘Wie Is De Reisleider’ ging op 8 

januari van start met 317.000 kijkers. Het hoogste zenderaandeel in 20 – 34 jaar behaalde het reisprogramma op 22 januari met 8,9 procent. Op maandagen was de Britse versie van ‘Herken de Homo’ te zien met de hoogste score op 21 januari van 5,0 procent. In de vooravond laat het nieuwe ’16 en Zwanger’ een stijgende lijn zien met op 31 januari 5,8 procent. De best scorende films van afgelopen maand waren ‘Bounty Hunter’ (673.000 in 6+) en ‘Definitely Maybe’ (473.000 in 6+).

RTL 7 komt in de doelgroep Mannen 20 – 47 jaar uit op een zenderaandeel van 7,7 procent, dat is maar liefst 7 procent boven januari 2012 (7,2 procent). De best bekeken uitzending was de finale van het WK Darts op 1 januari, goed voor 1,7 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 35,5 procent in de doelgroep van de mannenzender. Nummer twee was ‘Voetbal International’ met 865.000 kijkers en 20,2 procent (Mannen 20 – 49 jaar). Het hoogste zenderaandeel van RTL GP Dakar dit jaar kwam uit op 14,5 procent en met ‘RTL Sportcafé: Het Dopingschandaal’, waarin ex-wielrenner Danny Nelissen over zijn dopinggebruik sprak, werd 15,8 procent bereikt

(Mannen 20 – 49 jaar). De films van RTL 7 scoorden zeer goed in januari. ‘War’ leverde het grootste aantal kijkers (635.000 kijkers) op en ‘The Day The Earth Stood Still’ bereikte het hoogste zenderaandeel (13,9 procent in Mannen 20 – 49 jaar).

RTL 8 haalt een zenderaandeel van 2,6 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. Afgelopen maand bracht de vrouwenzender zes avonden per week een film. Vooral de kostuumdrama’s op maandag deden het goed met als beste film ‘Pride & Prejudice’ (7,2 procent in Vrouwen 20 – 49 jaar). Verder scoorde de ‘CSI’-avond op zondagen goed met als hoogste score 6,3 procent voor ‘CSI: New York’ en
4,8 procent voor ‘Crime Scene Investigation’ op zondag 6 januari. De populaire Amerikaanse reeks ‘Sex & The City’ was voor het eerst bij RTL 8 te zien in de vooravond en op de late avond. De hoogste score was 6,3 procent op 28 januari.

RTL Telekids haalt in januari een gemiddeld zenderaandeel van 9,9 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar. Dat is hoger dan vorige maand (9,6 procent) en ten opzichte van januari 2012, toen de zender uitkwam op 7,0 procent, is het een stijging van maar liefst 40 procent. Het ochtend-tijdvak op doordeweekse dagen is gestegen ten opzichte van voorgaande maand naar gemiddeld 13,4 procent zenderaandeel. Boodschappers met Kind kijken vooral naar de weekend uitzending in de ochtend met gemiddeld 6,2 procent zenderaandeel.

Digitale zenders
RTL Crime haalt een bereik van ruim 1 miljoen kijkers in de doelgroep 6+ en in 20 – 49 jaar haalde de zender een bereik van 545.000 kijkers.

RTL Lounge haalt een bereik van ruim 1,5 miljoen kijkers in de doelgroep 6+ en in de doelgroep Vrouwen 13+ haalde het digitale kanaal een bereik van 706.000 kijkers.

Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur
.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *