Ruim vier miljoen kijkers voor finale Eurovisie Songfestival

Zaterdagavond was de finale van het Eurovisie Songfestival. In totaal streden maar liefst zessentwintig landen tegen elkaar. De meiden van O’G3NE mochten als zesde het podium betreden met hun single Lights And Shadows. Na het optreden barsten de zusjes in tranen uit. Zij gaven alles wat zij in zich hadden. O’G3NE werd uiteindelijk elfde in de ranglijst.

In totaal zaten er zeker 4.067.000 mensen klaar voor de finale. AVROTROS hield zeker 64,2 % van de kijkers de hele avond vast. Geen enkel ander programma wist in de buurt te komen van het Eurovisie Songfestival. Ook het voorprogramma, Op weg naar het Songfestival, werd goed bekeken. Daar keken in totaal zeker 2.124.000 mensen naar. Met de kijkers voor de finale staat de de finale van het Eurovisie Songfestival op de eerste plek in het kijkcijferoverzicht. 

Deze vier miljoen mensen zagen uiteindelijk hoe Portugal de finale wist te winnen. Allereerst werden de punten van de verschillende vakjury’s bekend gemaakt. Hier wist Portugal ook al de meeste punten te scoren. Vervolgens ging het dan ook rap. De punten van de kijkers thuis werden in een snel tempo bij elkaar opgeteld. Rond de klok van 00.30 uur was dan overduidelijk dat Portugal deze finale wist te winnen.

Het Eurovisie Songfestival 2018 zal dan plaats nemen in Portugal. Wie er dan Nederland zal gaan vertegenwoordigen is nog niet duidelijk. Wel staat het vast dat Israël niet meer mee doet. Het land was dit jaar voor het laats te zien bij het Songfestival. Dit werd bekend gemaakt toen Israël haar punten van de vakjury bekend maakte.

De andere zenders moesten het met veel minder kijkers doen. Zo keken er slechts 790.000 mensen naar De jongens tegen de meisjes bij RTL 4. Daarna was er nog ruimte voor muziek bij de commerciële zender. Zo zond RTL 4 een registratie van het concert van Armin van Buuren. Hier keken rond 21.30 uur slechts 253.000 mensen naar. SBS6 probeerde het met de film Zookeeper. Maar daar keken nog minder mensen naar. In totaal keken er namelijk mensen naar 202.000 deze film.

Verder wisten maar weinig programma’s de miljoen kijkers te halen. Naast de finale van het Eurovisie Songfestival, Op weg naar het Songfestival en het NOS Journaal van 20.00 uur, wist alleen Kassa een miljoenenpubliek te scoren. Rond 19.00 uur keken er dan ook 1.152.000 mensen naar het consumentenprogramma van de VARA.

In deze aflevering van Kassa kwam de HEMA aan bod. Zo verkochten zij sloten die vrij gemakkelijk open gingen. Met een andere sleutel van hetzelfde slot kon je eenvoudig een ander slot open krijgen. Door deze uitzending besloot HEMA om deze sloten uit de handel te halen. Ook sloten van onder andere Blokker en Action bleken eenvoudig te openen, met een andere sleutel.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.

Bekijk het Eurovisie Songfestival terug via TVblik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *