Speciale Jeugdjournaal met lijsttrekkers bereikt ruim 900.000 kijkers

Speciale Jeugdjournaal met lijsttrekkers bereikt ruim 900.000 kijkers

Geschreven door Sebastiaan Boers

Zaterdagavond kwam het Jeugdjournaal met een speciale uitzending. Allereerst was er om 18.45 uur de reguliere aflevering te zien. Maar daarna, om 19.00 uur, was het tijd voor een extra uitzending. In deze speciale aflevering stonden de Tweede Kamer verkiezingen van 15 maart centraal. De lijsttrekkers van de politieke partijen speelden een spelletje. Geen spectaculair debat, maar gewoon een uur lang spelletjes spelen.

Het Jeugdjournaal wist, dankzij de lijsttrekkers, zeker 960.000 mensen te bereiken. Met deze kijkcijfers staat deze speciale aflevering op plek elf in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 18,2 %. Ook het reguliere Jeugdjournaal werd weer door 313.000 mensen bekeken. Hiermee zag de NOS een marktaandeel binnen komen van 7,5 %. 

De speciale aflevering van het Jeugdjournaal wist met gemak te winnen van RTL 4 en SBS6. Alleen winnen van Kassa is niet gelukt. Het consumentenprogramma van de VARA was weer goed voor een miljoenenpubliek. In de aflevering van zaterdagavond was er ook weer ruimte voor de Belbus. De Belbus werd ingezet vanwege een vieze container. Dankzij de inzet van de Belbus werd het probleem uiteindelijk opgelost.

In totaal keken er zaterdagavond dan ook weer 1.156.000 mensen naar het consumentenprogramma. Een week eerder wist Kassa op de vooravond te winnen met 1.388.000 kijkers. Met de huidige kijkcijfers staat Kassa op de achtste plek in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 21,5 %.

RTL 4 wist in de vooravond weer te scoren met Eigen huis en tuin. Hier keken in totaal weer 640.000 mensen naar. Daarna keken er nog eens 635.000 mensen naar RTL Woonmagazine. Beide RTL 4 programma's staan hiermee op de plekken zestien en zeventien in het kijkcijferoverzicht. Met deze kijkcijfers ziet RTL marktaandelen binnen komen van 16,5 % en 12,5 %.

SBS6 zette De 20... weer in. Hier keken rond 18.10 uur zeker 317.000 mensen naar. Daarna was het weer de hoogste tijd voor de kijkcijferkoning van SBS6, Jochem van Gelder. De presentator zette zijn home video's weer eens in. Hier keken weer 493.000 mensen naar. Met deze kijkcijfers staat Jochem op plek twintig in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor SBS6 komt daarbij uit op 8,8 %.

Naast zijn home video's was Jochem nog op twee zenders te zien. Allereerst was Jochem te zien in de finale van Wie is de mol? Daar keken 2.999.000 mensen naar. Ook bij RTL 4 stal Jochem de show van Linda de Mol. Hij wist ook de finale te bereiken van Weet ik veel. In totaal zagen 1.312.000 mensen hoe Jochem afging in de finale van het spelprogramma van RTL 4.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert. 

Bekijk het Jeugdjournaal terug via TVblik.