Ster inkomsten 2013; 192 miljoen euro

Ster inkomsten 2013; 192 miljoen euro

Geschreven door Pieter Jongsma

Over 2013 draagt Ster 194 miljoen euro af aan het ministerie van OCW. Hiermee levert Ster wederom een belangrijke bijdrage aan de mediabegroting. Dit mooie resultaat heeft Ster behaald dankzij de kwaliteitsprogramma’s en het unieke bereik van de publieke omroep in combinatie met eigen onderzoek, innovatieve proposities en advies.

In 2013 heeft Ster haar relatieve positie in een dalende advertentiemarkt versterkt. Ondanks het ontbreken van grote sportevenementen als het WK voetbal of de Olympische Spelen was het rendement goed. Ster is in 2013 in staat geweest om meer omzet te halen uit minder reclameseconden. 

Arian Buurman, algemeen directeur Ster: “In 2013 zien wij dat de omzet van Ster, na correctie voor het ontbreken van grote, massaal bekeken sportevenementen, minder hard is gedaald ten opzichte van de markt. Dat betekent niet dat we tevreden achterover leunen. Wij blijven innoveren. Met maatwerkproposities, met baanbrekende onderzoeken naar de effectiviteit van commercials en met de - met een AMMA onderscheiden - app Ster Extra. Onze kennis en onderzoeken gecombineerd met de prachtige, kwalitatieve programma’s van de publieke omroep bieden adverteerders toegevoegde waarde om hun doelstellingen te realiseren.”

Kracht van publieke zenders 

In 2013 heeft Ster deze kwalitatieve waarde kunnen kwantificeren. Uit nieuw breinonderzoek van Ster en Neurensics blijkt namelijk dat het jarenlange contact met kwaliteitsprogramma’s zoals de publieke omroep deze maakt, heeft geleid tot een consequent positieve impact op een tv-commercial die in deze ‘publieke omgeving’ wordt uitgezonden. Interessante nieuwe inzichten voor adverteerders en aan Ster de taak om deze kracht van de publieke omroep ook in 2014 optimaal te verzilveren.

Vooruitblik

Het lijkt erop dat in 2014 de weg omhoog wordt ingezet. Adverteerders zijn optimistischer en zien kansen. Natuurlijk rond prachtige, veelbekeken sportevenementen als de Olympische Winterspelen en het WK voetbal, maar ook en juist rond de mooie programma’s van de publieke omroep waarmee adverteerders iedereen in Nederland kunnen bereiken.