Talpa Radio sluit 2017 af met record marktaandeel

Talpa Radio sluit 2017 af met record marktaandeel

Geschreven door Pieter Jongsma

Talpa Radio sluit het jaar 2017 af met een marktaandeel record. 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica. Dat blijkt uit de vanmorgen door NLO/GFK gepubliceerde luistercijfers.

538 scoorde het afgelopen jaar het hoogste gemiddelde marktaandeel in het 25-jarig bestaan van de zender, Radio 10 had de beste luistercijfers sinds 2001, Sky Radio beleefde de beste Kerst in 14 jaar tijd en Veronica ging van start met een nieuwe programmering die zijn eerste vruchten afwierp.  Het gemiddelde marktaandeel van 538 in 2017 komt uit op 12,1% in de doelgroep 10+, dit is het hoogste gemiddelde in het 25-jarig bestaan van de zender.

Het zomer aandeel van 13,2% in 10+ in de maanden juni-juli was het hoogste ooit van de zender. In de doelgroep 20-49 jaar haalt 538 ook een record marktaandeel over het jaar:18,3%.  Radio 10 scoorde in de periode november-december scoorde het radiostation het hoogste aandeel in deze meetperiode in 16 jaar tijd met een aandeel van 7,8% in 10+. Sinds de terugkeer op de FM is het radiostation in vijf jaar tijd opgeklommen van de negende naar de vierde positie van Nederland. 

Sky Radio sloot 2017 af met de beste Kerst in 14 jaar tijd. Het non-stop muziekstation heeft een record marktaandeel van 10,6% behaald in de doelgroep 10+ in de meetperiode november-december. De kerstperiode is het jaarlijkse hoogtepunt voor Sky Radio waarbij het muziekstation wordt omgedoopt tot The Christmas Station. De kerstprogrammering ging dit jaar al op 20 november van start met non-stop de beste kerst hits en The Christmas Top 101.

Veronica sloeg dit jaar een nieuwe muzikale weg in en legde de focus op de beste pop- en rock hits. Het hoogtepunt van 2017 was de komst van Giel Beelen en de start van zijn ochtendshow ‘De Veronica Ochtendshow met Giel’ op 9 oktober. Met de komst van Giel introduceerde het muziekstation een nieuwe succesvolle programmering. Dankzij de dj is het marktaandeel van het ochtendprogramma gestegen met 18% ten opzichte van voor zijn komst, naar 5,2% in de meetperiode november-december '17 in de doelgroep 20-49 jaar.

NPO Radio 2 sluit 2017 af met een record, met maarliefst 15,9 procent marktaandeel noteert de zender het hoogte marktaandeel sinds het begin van de jaren 90. 3FM laat een lichte stijging van 0.2 procent zien. 3FM Serious Reqeust gaf voorgaande de zender een enorme boost in de luistercijfers, maar sinds de laatste jaren gaat het minder.