Televisiescherm dominant, groeiend gebruik tablets en smartphones voor audiovisuele content

Televisiescherm dominant, groeiend gebruik tablets en smartphones voor audiovisuele content

Geschreven door Pieter Jongsma Laatste update:

SKO publiceert vandaag de resultaten van het Moving Pictures 2012 onderzoek.Voornaamste conclusie: Het televisiescherm is dominant, tablets en smartphones worden steeds vaker gebruikt voor het kijken naar audiovisuele (AV) content. Dat laatste is metname het gevolg van de groeiende penetratie van dit soort schermen.Televisiescherm: Meest gebruikt.

Televisiescherm: Meest gebruikt.
De TV blijft het belangrijkste scherm. Per etmaal wordt 77% van alle minuten AV-content via het
televisiescherm bekeken. Via computers wordt per etmaal 18% van alle videominuten bekeken. Voor
smartphone en tablet liggen beide percentages op slechts 3%.

Tablets en smartphones: Kijken via mobiele devices neemt toe.
Steeds meer mensen kijken naar AV-content via smartphones en tablets. Van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder kijkt 38% wel eens via de smartphone naar audiovisueel materiaal. 24% zegt weleens via een tablet te kijken. Dat laatste is een verdubbeling ten opzichte van 2011. Dit is vooral hetgevolg van de groeiende penetratie van dit soort devices. Het percentage van het totale kijkvolumme blijft bescheiden met 6% voor beide devices samen.

Professioneel gemaakte content blijft het populairst. 
De bezitters van de onderzochte devicesoorten kijken met name naar televisiecontent. 89% van het totaal geconsumeerde audiovisueel materiaal bestaat uit televisiecontent en andere professionele content. Het gaat hierbij om live televisie, televisieprogramma’s die later worden teruggekeken, buitenlandse televisieprogramma’s, fragmenten van televisieprogramma’s en films, documentaries en series. In 2011 was dit percentage vergelijkbaar.

Smartphone favoriet voor user generated content. 
User generated content blijft het domein van de smartphone, met 59% van de totale kijktijd op het betreffende apparaat.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover: “Moving Pictures laat duidelijk de trends zien. Er wordt weer meer op andere schermen gekeken en professioneel gemaakte content is nog steeds “king”. SKO moving pictures leert ook dat het belangrijk is te meten, hoeveel tijd mensen via de verschillende schermen kijken. Zo zegt in MP2012 24% van de Nederlanders wel eens naar AV-content op een tablet te kijken. Dit is echter maar 3% van alle minuten die mensen aan AV-Content besteden. Dat soort onderscheid moeten wij kunnen maken”.

Meer informatie in de brochure SKO Moving Pictures 2012. Te bekijken via: