Veronica magazine op de schop

0120_VeronicaVeronica magazine ondergaat momenteel een ingrijpende restyling. Nu is het in beginsel nog een televisiegids, maar binnenkort transformeert het naar een volwaardig entertainmentmagazine. De programmagegevens blijven wel, maar zullen voortaan op ander papier als bijlage in het midden van het blad verschijnen. Als de nog te houden lezerstesten positief uitslaan, ligt het vernieuwde Veronica magazine half april in de winkel. Dat laat hoofdredacteur John Lukken weten.

‘Het nieuwe magazine wordt heel anders dan hoe we het nu kennen’, zegt Lukken, die vorig jaar Beau Monde voor Veronica verruilde. Volgens hem is de overstap van tv-gids naar een entertainmentmagazine hard nodig met het oog op de toekomst. ‘We gaan steeds minder lineair tv-kijken. Dan kun je niet meer alleen afhankelijk zijn van je spoorboekje.’

Een paar jaar geleden was de betaalde oplage van Veronica nog bijna een miljoen. Nu gaat de teller richting 700.000. Eenzelfde trend zien we ook terug bij de rest van de tv-gidsen. Veronica profileerde zich daarom altijd al als méér dan een tv-gids – anderhalf jaar geleden kreeg het blad om die reden al een subtiele restyling – maar wil daar nu de volgende stap in zetten. Behalve de nieuwe insteek krijgt het blad ook een nieuw ontwerp, een ander formaat, witter papier en een glanscover. Ook wordt er zwaarder ingezet op de koppeling tussen magazine en digitale activiteiten.

Vorige week werd ook bekend dat Jossine Modderman (Viva) is aangetrokken als adjunct, en Hugo van Hout (Beau Monde) als art director. Beide functies zijn nieuw bij Veronica magazine. In juni verhuist de redactie van Hilversum naar het pand van nieuwe eigenaar SBS in Amsterdam.

Geef een reactie