Column De Lifeline: Laatste loodjes

3FM staat deze week weer in het teken van 3FM Serious Request. Drie team van 3FM-dj’s gaan dit jaar vanaf drie verschillende locaties te voet van actie naar actie om op kerstavond aan te komen bij TivoliVredenburg. Daniël volgt de inzamelingsactie van NPO 3FM op de voet.

De zesde dag van 3FM Serious Request: De Lifeline is voorbij en nadert haar einde. Team Sander & Eva kwam vandaag aan in Amsterdam en Sander zei Utrecht al te kunnen ruiken. Voor het eerst zag hij Utrecht op de verkeersboorden staan en daardoor wist hij dat hun eindbestemming nadert.

Het hoogtepunt van De Lifeline vind ik persoonlijk toch wel de Masseerbeer. Afgelopen zomer ontvingen Mark en Rámon in hun middagshow Mark+Rámon de Insmeerbeer, die met hilarische feitjes mensen bewust wilde maken voor de gevaren van de zon. Natuurlijk kon de populaire beer niet ontbreken tijdens Serious Request en daarom worden Mark en Rámon de afgelopen dagen verrast door de Masseerbeer met feitjes over spieren.

De Masseerbeer zorgt een beetje voor het oude Glazen Huis-gevoel. Zoals ik vrijdag al schreef ligt bij De Lifeline naar mijn idee de focus vooral op de muziek, terwijl het Glazen Huis met leuke gasten die langskwamen en livemuziek veel meer was dan plaatjes draaien. Door dingen als De Masseerbeer wordt het leuk om te volgen, zoals in het verleden het legendarische Veiling TV en Gerard Ekdom’s geweldige alter ego Gary Fomdeck daarvoor zorgde.

‘Taboe om over De Lifeline te schrijven’

Ik merk dat er in de media een beetje een taboe heerst om over De Lifeline te schrijven, met name over de tussenstanden. Zelf heb ik de tussenstanden tot nu toe in deze column ook gemeden, want elke euro is er ten slotte één. De website Spreekbuis.nl durfde het gisteravond wel aan en schreef dat De Lifeline na vier dagen 737.593 euro heeft opgebracht en benoemde in de volgende zin dat de teller vorig jaar na vijf dagen op 2.524.842 euro stond.

Geen klein verschil, maar Spreekbuis.nl kreeg een hoop kritiek van lezers die vonden dat de website de tussenstand van gisteren niet mocht vergelijken met die van 2017. ‘SR is geen wedstrijd. Alles wat zij ophalen is geweldig!’, reageerde een lezer op het artikel ‘3FM Serious Request haalt stuk minder geld op’, dat door een andere lezer ‘een zure titel’ werd genoemd. Natuurlijk is Serious Request geen wedstrijd en helpt elke euro, maar het is wel een groot verschil.

Voorgaande jaren besteedde wij bij Showbizznetwork.nl véél meer aandacht aan Serious Request en schreven wij ook over elke tussenstand een nieuwsartikel. In elk artikel noemde wij ook de tussenstand van een jaar geleden. De afgelopen jaren waren de tussenstanden namelijk steeds hoger dan het jaar daarvoor en daarom benoemingswaardig. Op het moment dat de actie minder goed loopt, wat vorig jaar ook al het geval was, wordt dat ook gemeld.

‘Je mag gewoon zeggen dat het tegenvalt’

Er zijn ook mensen die zeggen: ‘Het eerste Glazen Huis bracht ook een veel lager bedrag op.’ Dat klopt natuurlijk ook, want in 2004 bracht de eerste editie 915.955 euro op, een stuk minder in vergelijking met bijvoorbeeld de 12.302.747 euro in 2013. Maar De Lifeline is dan wel nieuw, de actie blijft 3FM Serious Request. In 2004 was 3FM Serious Request compleet nieuw en moest er eerst naamsbekendheid komen, maar nu kent iedereen Serious Request.

De acties die mensen organiseerden waren de afgelopen jaren vaak terugkerende acties, zoals lokale Glazen Huizen en grote acties als Serious Ambtenaar. Diezelfde acties hadden dit jaar ook weer georganiseerd kunnen worden, maar blijkbaar zijn er door het stoppen van Het Glazen Huis toch veel mensen gestopt met het organiseren van acties. En omdat het dus gewoon nog steeds 3FM Serious Request is, mag je gewoon zeggen dat de tussenstand nu tegenvalt.

Desondanks telt natuurlijk elke euro en kan ook jij, als lezer van de column, het verschil maken. Voor 20 euro kan het Rode Kruis voor een boer in bijvoorbeeld de Filipijnen een zak klimaatbestendige zaden kopen, die bestendig zijn tegen lange periode extreme droogte of regenval. En voor 45 euro kan een gezin in een oorlog- of conflictgebied een maand lang te eten krijgen. Het zijn de laatste loodjes, dus vraag je plaat aan of doneer direct via 3FM.nl.

Foto: NPO 3FM / Bewerking Showbizznetwork.nl

Geef een reactie