De Zomercolumn: Waylon had de media nodig

De Zomercolumn: Waylon had de media nodig

Geschreven door Daniël Schalk

De zomer is natuurlijk dé ideale tijd om even achterom te kijken. In De Zomercolumn blikt Daniël Schalk van Showbizznetwork.nl terug op het afgelopen voorjaar. Wat is Daniël begin 2018 opgevallen en wat is hem bijgebleven? Er is in de eerste helft van 2018 weer veel gebeurd.

Nederland werd dit jaar voor de tweede keer vertegenwoordigt door Waylon. Na zijn tweede plaats met Ilse DeLange in 2014, ging hij nu voor de overwinning. Maar dat zat er helaas niet in. In 2014 verloor Waylon van een vrouw met een baard, nu van het zogenoemde ‘kippenlied’ van Israël.

Het Eurovisie Songfestival gaat al lang niet meer alleen over die ene zaterdagavond in mei waarop zo’n 26 landen in de finale de muzikale strijd met elkaar aangaan. Dat is de grootste fout die Waylon dit jaar gemaakt heeft, toen hij Nederland voor de tweede keer mocht vertegenwoordigen op het Songfestival. Waylon dacht de overwinning met zijn nummer Outlaw In ‘Em al binnen te hebben, maar dat viel toch vies tegen. In 2014 schreef de zanger samen met Ilse DeLange als The Common Linnets met hun tweede plaats geschiedenis, maar dit jaar eindigde Waylon op de 18de plaats. Waar ging het toch fout?

Iedereen zei achteraf dat het onder meer kwam door de boycot van Waylon op de Nederlandse dagbladen De Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Volgens beide kranten kon de zanger niet tegen de kritiek die zij op zijn Songfestival-nummer en optreden hadden, waardoor de kranten door Waylon werden geboycot. Waylon verklaarde later dat het kwam door een persoonlijk voorval tussen hem, zijn team en de journalisten van de kranten. Maar van De Telegraaf weten we natuurlijk dat ze graag van een mug een olifant maken. Maar de zogenoemde ‘boycot’ maakt onderdeel uit van een veel groter geheel.

Sinds twee jaar maken wij voor Showbizznetwork TV de videoserie ‘Songfestival Update’ en in de afgelopen twee jaar heb ik geleerd dat het Songfestival geen gewoon tv-programma is, maar onderdeel uitmaakt van mensen hun leven. De die hard fans van het Songfestival volgen alles van begin tot eind: Vanaf het moment dat de artiesten van alle deelnemende landen bekend worden gemaakt, de nummers van de artiesten worden gepresenteerd, de optredens die zij geven tijdens de verschillende Pre-Party’s door heel Europa en de week rondom het Eurovisie Songfestival. Alles in die periode speelt dus mee.

Waar Waylon eigenlijk niks aan kan doen is zijn sterallures, maar dat heeft hem naar mijn idee wel genekt. Waylon is een echte artiest, terwijl veel andere landen hun Sieneke’s (maar dan meestal zonder sha-la-lie) naar het Songfestival sturen. Omdat veel inzendingen in hun eigen land nog geen grote artiest zijn staan zij met veel plezier alle pers te woord en reizen zij heel Europa door om op te treden bij de verschillende promotie evenementen, zoals het promo evenement Eurovision in Concert in Amsterdam. En dat zijn nou net de manieren waarop je de die hard fans van het Eurovisie Songfestival kan bereiken.

Waylon trad niet op tijdens de Pre-Party’s, omdat hij druk bezig was met zijn eigen optredens in Nederland. Waylon was wel aanwezig bij de Pre-Party in Amsterdam, maar gaf daar tegenover de aanwezige internationale pers aan dat alles om het Songfestival heen van hem niet hoeft. En daar verlies je dus je punten, want de die hard fans kijken niet alleen naar het optreden op die ene zaterdagavond in mei. Vele van hen gaan verschillende Pre-Party’s af of kijken de filmpjes op internet. Terwijl zij Waylon’s nummer pas in Lissabon hoorde, hadden zij alle andere nummers al tientallen keren gehoord.

De afgelopen weken besprak ik samen met Vincent in de videoserie ‘Wie stuurt Nederland?’ potentiele inzendingen voor 2019. Daarin pleitte ik een aantal keer voor minder bekende artiesten, vooral vanwege deze reden. Ik sprak tijdens de Pre-Party in Amsterdam ook met de Belgische inzending Sennek en stiekem werd ik toen een beetje verliefd op haar. Vooral omdat zij geen sterallures had. Natuurlijk ben ik het ook met Vincent eens dat het slim is om je beste artiesten te sturen en ik wil ook absoluut niet weer afdalen naar het niveau van Sieneke, maar wij hebben heel veel goede minder-bekende artiesten.

In ‘Wie stuurt Nederland?’ noemde ik de namen van Krystl en Sharon Doorson, maar je kan nog veel meer namen noemen. Natuurlijk hebben zij geen grote hits gehad, maar met de beste tekstschrijvers en componisten kunnen zij wél een hit maken. De Israëlische inzending Netta was voor haar deelname aan het Eurovisie Songfestival ook geen grote ster in Israël, maar met het juiste nummer en haar leuke persoonlijkheid lukte het haar om het Eurovisie Songfestival in Lissabon te winnen. AVROTROS, het is tijd voor een andere koers. Of denk aan Miss Montreal, dat vond ik de beste naam uit ‘Wie stuurt Nederland?’

Foto: Joost Keet, Bas van den Boom / Bewerking door Showbizznetwork