Finale Eurovisie Songfestival wint de zaterdagavond

esf swe 2Maar liefst 1.970.000 mensen zagen zaterdagavond hoe de Zweedse Måns Zelmerlöw de 60ste finale van het Eurovisie Songfestival gewonnen heeft. Met zijn single Heroes wist de Måns maar liefst 365 punten te pakken. Met deze kijkcijfers staat de finale bovenaan in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 36,8 %.

De halve finale op dinsdagavond, met Trijntje Oosterhuis wist meer kijkers te trekken. Dinsdagavond keken er 3.366.000 mensen naar de eerste halve finale. De tweede halve finale, op donderdagavond, werd bekeken door 964.000 mensen. De grote finale van vorig jaar, waarbij The Common Linnets tweede werden, werd bekeken door ruim 5 miljoen kijkers.

Voor het Eurovisie Songfestival begon, zond AVROTROS Op weg naar het Songfestival uit. Hier keken 852.000 kijkers naar. Met die kijkcijfers staat dit programma op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 14,6 %. 

Rond 19.00 uur schakelen vaak 1 miljoen kijkers in om naar het consumentenprogramma van de VARA, Kassa, te kijken. Zaterdagavond was dat net even anders. In totaal keken er 909.000 kijkers naar Kassa. Een week eerder keken er nog 1.213.000 kijkers. Het is lang geleden dat Kassa onder het miljoen gescoord heeft. Toch staat Kassa met deze kijkcijfers op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 21,3 %.

De familieshow Bommetje is weer beter bekeken dan een week eerder. In totaal keken er zaterdagavond 306.000 kijkers naar dit programma, met Ron Boszhard als presentator. Een week eerder had het programma een dipje met ”slechts” 273.000 kijkers. Met deze kijkcijfers staat Ron niet in de kijkcijfer top 25. Bommetje is wel het best bekeken programma van de zaterdagavond voor NPO 3. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 7,4 %.

RTL 4 had weinig last van het Eurovisie Songfestival. Om 20.00 uur schakelden 1.758.000 kijkers in om naar Weet Ik Veel te kijken. De quiz met Linda de Mol is beter bekeken dan een week eerder. Vorige week keken er namelijk 1.688.000 kijkers. Met de huidige kijkcijfers staat Linda op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 29,2 %.

Ook Echt Waar?! had geen last van het Eurovisie Songfestival. In totaal keken er 1.165.000 mensen naar dit spelprogramma. Een week eerder keken er minder mensen, namelijk 1.127.000. Met de huidige kijkcijfers staat Echt Waar?! op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 17,9 %.

Een herhaling van Hotter Than My Daughter had wel last van de uitslag van het Eurovisie Songfestival. In totaal keken er rond 22.30 uur 470.000 kijkers naar het programma van Gordon. Een week eerder wist de herhaling nog 789.000 kijkers op te leveren. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Gordon op plek 18 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 8,1 %.

Hans Kraay jr is bijna de kijkcijferkoning van de zaterdagavond geworden. In totaal keken er 576.000 mensen naar zijn Lachen om home video’s. Een week eerder keken er nog maar 360.000 mensen naar Hans. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Hans op plek 11 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 12,6 %.

In verband het de finale van het Eurovisie Songfestival zond SBS6 We Are Family en Lekker Nederlands niet uit. In plaats daarvan zond SBS6 de film Zookeeper (uit 2011) uit. De film met onder andere Kevin James en Rosario Daswon wist 570.000 kijkers te vermaken. Met deze kijkcijfers staat de film op plek 12, net achter Hans, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 9,0 %.

Alleen Hart van Nederland scoorde meer kijkers dan Hans en Zookeeper. In totaal keken er 789.000 mensen naar het nieuwsprogramma van SBS6. Daarmee is Hart van Nederland het best bekeken programma van de zaterdagavond voor SBS6. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Hart van Nederland op de achtste plek in de kijkcijfer top 25.  Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 13,0 %.

Naast de finale van het Eurovisie Songfestival, met 1.970.000 kijkers, op de eerste plek en Weet Ik Veel, met 1.758.000 kijkers, op de tweede plek, bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 1.383.000 kijkers op de derde plek.

Dit alles blijkt weer uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.

Bekijk het Eurovisie Songfestival terug via TV Blik. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *