Geen reclame meer op Publieke Omroep

De Nederlandse Publieke is voortaan reclamevrij tot 20.00 uur. VVD, CDA, D66 en CU hebben een akkoord bereikt over de toekomst van de publieke omroep. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws.

Besloten is dat er tot acht uur s’ avond geen reclames meer te worden uitgezonden op de publieke zenders. Het kost de overheid 60 miljoen euro, waarvan het rijk 40 miljoen gaat betalen.

De rest dienen de omroepen te betalen door op hun eigen programma’s en medewerkers te bezuinigen. Ook online verdwijnen de reclames.

Op NPO 3 moet voortaan meer regionaal nieuws verschijnen. Of de reclame’s verdwijnen van de radio ook verdwijnen is niet duidelijk. Het budget van grote omroepen lijkt te dalen en die van grote te stijgen. Kleine omroepen lijken te kunnen blijven bestaan. De ledenaantallen worden verlaagd tot 50.000. Ook moeten te de NOS en NTR gaan samenvoegen.

Een woordvoerder van de Ster, die reclame regelt voor de NPO is verbaasd over het besluit. “Wij weten nog van niets. We zijn hierdoor verrast. We hadden als eerste betrokkenen toch geïnformeerd moeten zijn’’, zei een woordvoerster. “We wachten nu op bericht van het ministerie of dit klopt.’’

De Bond van Adverteerders (BVA) is “ontzettend teleurgesteld” dat de reclame deels verdwijnt van de NPO. Volgens directeur Henriette van Swinderen is het “onnodig en onwenselijk”.

Foto: NPO/Jan Willem van Hofwegen

Geef een reactie