Nederlandse radiozenders kijken tevreden terug op 2019
Bron: Pixabay

Nederlandse radiozenders kijken tevreden terug op 2019

Geschreven door Pieter Jongsma Laatste update:

De Nederlandse radiozenders hebben een topjaar achter de rug. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers die dinsdag zijn gepubliceerd door NLO/GfK. Radiozender Qmusic kijkt terug op 2019 als het beste beluisterde jaar ooit voor het radiostation. 

Meer luisteraars dan ooit wisten de ochtendshow met Mattie & Marieke, de middagshow met Domien Verschuuren en de Top 40 te vinden. Het marktaandeel van Qmusic komt voor heel 2019 uit op 14,9%. Een fikse stijging van maar liefst 9% ten opzichte van 2018, toen het marktaandeel op 13,8% uitkwam.

Programmadirecteur Dave Minneboo is trots: "We sluiten dit jaar af als het beste jaar voor Qmusic ooit. Dit toont aan dat we met een heldere programmering, met onder anderen Mattie & Marieke, Domien en de Top 40 een herkenbaar geluid laten horen waar luisteraars graag op afstemmen. Ik ben ongelofelijk trots op het hele team."

De zender van Talpa Network deden eveneens goede zaken in 2019. Het gezamenlijk marktaandeel van de radiozenders van Talpa Network (in de doelgroep 20-49 jaar) is gestegen van 41,1% in 2018 naar 42,2% in 2019. Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica bereiken samen wekelijks 7,1 miljoen unieke luisteraars. Radio 10 is in 2019 wederom de sterkste groeier in 10+, 20-49 jaar en 30–59 jaar. In de doelgroep 20-49 jaar groeit de zender 28% en in de doelgroep 10+ 16%. 

Marc Adriani – Content & Programma Directeur, Radio Talpa Network: “We kijken terug op een goed jaar en zijn tevreden met de resultaten. En dat is een groot compliment voor alle collega’s van 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica. Frank Dane heeft zich bewezen als een waardige opvolger van Edwin Evers, Radio 10 is de snelste groeier in 10+, 20-49 jaar en 30-59 jaar. Sky Radio is ongekend populair vanwege de non-stop formule en de kerstperiode. En de start van het programma ‘Veronica Inside’ zorgt voor een flinke groei in de avondspits bij Radio Veronica. We hebben zin in 2020!”

De radiozender van de NPO blijven ook groeien. De landelijke radiozenders van de NPO hebben in 2019 het gezamenlijke luistertijdaandeel verder zien groeien. NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM behalen het afgelopen jaar samen een gemiddeld luistertijdaandeel van 30,6%. In 2018 was het luistertijdaandeel van de zenders samen 29,8% en het jaar daarvoor 29,2%.

NPO Radio 2 blijft met een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,3% ook in 2019 de best beluisterde radiozender van Nederland. In november-december 2019, de periode waarin de NPO Radio 2 Top 2000 wordt uitgezonden, bedraagt het luistertijdaandeel 17,7%: een record in deze maanden.

Jurre Bosman is net als zijn collega's enorm blij. “Ik ben er trots op dat zoveel luisteraars afstemmen op de radiozenders van de NPO. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar de belangstelling voor ons groeiende podcastaanbod flink zien toenemen. Dit aanbod zullen wij ook dit jaar samen met de omroepen verder uitbreiden.”