Publieke Omroep moet meer gaan samenwerken

De Nederlandse Publieke Omroep wordt definitief reclamevrij tot 20.00 uur. Daarnaast moet de programmering meer naar online verschijnen en dient de NPO meer te gaan samenwerken tussen lokale, regionale en landelijke omroepen. Dat staat in de plannen van minister Slob over de toekomst van de Nederlandse Publieke Omroep.

Vorige week lekte de plannen van het kabinet al uit. Zoals eerder aangekondigd blijven kleinere omroepen bestaan en is er online helemaal geen reclame meer te zien. Hierdoor worden onder andere kinderen minder blootgesteld aan reclame.

Eerder vandaag maakte Ster bekend dat het schrappen van de reclames uit de enders veel meer geld gaat kosten dan de berekende 60 miljoen euro.

Volgens de Ster kan het oplopen tot 90 miljoen euro. “Als we kijken naar wat we tot 20.00 uur verkopen aan reclames, dan gaat het over de helft van de tv-omzet. In de plannen wordt ook ingegrepen in digitale media, die staan voor de komende jaren voor 10 miljoen in de boeken.”, laat Frank Volmer algemeen directeur van Ster weten.

Eerder vandaag werd bekend dat de Ster een getekende brief heeft verzonden naar het kabinet om geen overhaaste beslissingen te nemen. ”Wij vrezen in dezen derhalve voor overhaaste besluitvorming op basis van onjuiste informatie. Het financiële verlies aan omzet door het afschaffen van tv-reclame tot 20.00 uur en online zal namelijk € 80 miljoen tot € 90 miljoen per jaar bedragen, welk bedrag substantieel hoger is dan de € 60 miljoen per jaar – waarvan € 40 miljoen met belastinggeld zal worden gecompenseerd – waar de coalitiepartijen vanuit lijken te gaan.”

“Ik denk dat er echt nog wel enige ruimte is in Hilversum om dit op te vangen zonder meteen te gaan snijden in programma’s”, zo laat Mark Rutte weten aan RTL Nieuws in een reactie op de bezuinigen.

Foto: Jan Willem van Hofwegen

Geef een reactie