Recensie: Wat vindt Nederland?

Recensie: Wat vindt Nederland?

'Wat vindt Nederland? is weer helemaal terug'

Donderdagavond zond SBS6 een nieuw(!) spelprogramma uit. In Wat vindt Nederland? onderzoekt presentator Winston Gerschtanowitz de mening van de Nederlanders. Een spelprogramma wat door SBS6 in een nieuw jasje is gestoken. Jarenlang was Wat vindt Nederland? te zien bij RTL 4. Maar sinds kort is het spelprogramma verhuisd naar de concurrent, SBS6.

Wie kan er nu beter een programma van RTL presenteren dan een RTL presentator? Winston stapte onlangs over van RTL naar SBS. Dit spelprogramma is het eerste programma voor Winston sinds zijn overstap. Een spelprogramma lijkt prima te passen bij de presentator. Winston lijkt zich prima op zijn plek te voelen bij Wat vindt Nederland?

Wie weet komt dit ook wel door de twee teamcaptains. Zo zit aan de ene kant Richard Groenendijk. De cabaretier is echt populair in televisieprogramma's. Zo stal hij vaak de show van Paul de Leeuw (Ranking the Stars, BNN). Daarnaast had hij een eigen talkshow, de Jopie Parlevliet show. Maar helaas is deze talkshow na twee seizoenen gestopt. Ook was Richard nog een seizoen lang een pion in het spelprogramma Wie ben ik?!

Aan de andere kant zit Jörgen Raymann. Ook Jörgen is geen onbekende op televisie. Zo heeft hij meerdere talkshows gehad op NPO 1. Ook deed hij meerdere typetjes in zijn talkshows. Misschien is tante Es wel één van de bekendste. Deze tante kreeg zelfs een eigen talkshow. Nu lijkt Jörgen even een uitstapje te maken naar de commerciële zender.

Wat vindt Nederland? heeft er goed aangedaan om juist Richard en Jörgen in te zetten. Deze twee mannen zijn erg aan elkaar gewaagd. Beide mannen hebben een goed gevoel voor humor. Winston lijkt het dan ook niet moeilijk te vinden om deze twee in het gareel te houden. Een mooie harmonie, tenminste zo ziet het er uit.

Winston krijgt ook vanaf de zijlijn hulp. Deze hulp ontvangt hij van niemand minder dan Sandra Schuurhof. Sandra is geen onbekende van Wat vindt Nederland? Toen het spelprogramma nog bij RTL 4 te zien was, was Sandra ook al de rots in de branding. Toen gaf hij uitleg bij verschillende vragen aan Jack Spijkerman, die het spelprogramma toen presenteerde.

Wat vindt Nederland? is een leuk spelprogramma. De studio ziet er ook gezellig uit. Het publiek zit niet op standaard stoelen, maar mag op verschillende banken plaatsnemen. Zo krijgt het publiek een echt 'thuis' gevoel. Misschien is dat wel een bewuste keuze geweest van SBS6? Het komt in ieder geval positief over. Een gezellig spelprogramma en een gezellige studio is misschien wel de sleutel tot succes?

Maar waarom komt Wat vindt Nederland? op donderdagavond? Het spelprogramma zou misschien beter tot haar recht komen op de zaterdagavond. In ieder geval is het fijn om te zien dat het spelprogramma een twee kans krijgt. Het lijkt ook beter te passen bij SBS6. Typisch Nederlands op een typische Nederlandse zender. SBS6 doet er goed aan, door dit spelprogramma uit te zenden.

Alles bij elkaar maakt Wat vindt Nederland? een leuk en informatief spelprogramma. Het is een eenvoudig spelprogramma om te volgen. Met de humor van Richard en Jörgen is het een spelprogramma met een glimlach. Er kan weer ouderwets gelachen worden. Dat mag ook wel weer een keer gebeuren. Het is fijn om Wat vindt Nederland? weer terug te zien op de televisie.

Wat vindt Nederland? is iedere donderdagavond om 21.30 uur te zien bij SBS6.

Bekijk Wat vindt Nederland? terug via TVblik.