RTL Nederland domineert top 5 programma's online

RTL Nederland domineert top 5 programma's online

Geschreven door Pieter Jongsma

RTL domineert de Top 5 best bekeken programma’s online. In de tweede helft van maart werd de top 5 gevuld met ‘GTST’ (1), ‘Huisje Boompje Barbie’ (3), ‘Cheat on Me’ (4) en ‘Echte Meisjes op de Prairie’ (5). In totaal zorgden de RTL programma’s afgelopen maand voor 50,7 miljoen videoviews op de RTL platformen. De nieuwe RTL 5-soap ‘Malaika’ kwam in de eerste week binnen op nummer 8 van best bekeken online programma’s van RTL. In totaal werd de soap 287.000 keer bekeken, waarvan een groot deel via de RTL XL app. De extra content in de vorm van videologs werd 51.000 keer bekeken. 

‘Weet Ik Veel’
Naast videoviews zorgen de digitale extensies voor andere nieuwe hoogtepunten. De nieuwe zaterdagavondshow van Linda de Mol breekt digitale records. De app is tot nu toe al 907.000 keer gedownload en met 327.000 live spelers vanaf de bank overstijgt het format internationale formats als ‘Britain’s Got Talent’. Managing Director Digital Media, Arno Otto: “We creëren een totaalbeleving die voorafgaand aan het programma start, doorloopt tijdens de uitzendingen en daarna verder gaat. De kijker wordt steeds meer betrokken bij onze formats. Uit deze gedachte is de ‘Weet Ik Veel’ app ontstaan. De lancering van de app ging niet zonder slag of stoot, maar we hebben veel nieuwe kennis opgedaan die we gaan gebruiken voor verdere innovatie.”

Fajah goes viral
Half maart zorgde actrice/DJ Fajah Lourens voor een viral video door met een bal een (stunt)man van een fiets te trappen. Fajah haalde uit naar aanleiding van het onderdeel ‘Man van Fiets’ in het RTL 7-programma ‘Leven Als Een Prof’. De verraste blik van Fajah na haar geslaagde actie werd meer dan 500.000 keer bekeken. De video sierde de pagina van populairste video’s op YouTube. Een paar dagen eerder zorgde de ruzie tussen Johan Derksen en Wilfred Genee, die live op televisie te zien was, voor meer dan 350.000 views alleen al op YouTube de eerste dag. Dit resulteerde de volgende dag in de best bekeken vrijdaguitzending ooit van ‘Voetbal International’.

STIR 
In de eerste maanden van 2013 bereikt RTL met haar websites gemiddeld 6 miljoen mensen in 13+. Hierin wordt het mobiele bereik niet meegenomen. ComScore metingen laten zien dat apps en mobiele sites een steeds groter aandeel voor hun rekening nemen met 25 procent van de bezoeken via apps en 18 procent via mobiele sites. Het aandeel in videoconsumptie via de apps is gegroeid van 8 procent in 2012 naar 46 procent in 2013. Het aantal videoviews op het RTL online domein is gegroeid met 11 procent ten opzichte van 2012.

Bron: SKO Web TV, STIR, comScore, App Store, Google Play, Windows Store.