RTL Nederland ziet omzet met tien procent dalen

RTL Nederland heeft haar omzet in 2017 zien dalen, toch blijft het bedrijf hoopvol ondanks de afnemende populariteit van het traditionele televisiekijken. Het bedrijf zag afgelopen jaar haar omzet met tien procent dalen tot 475 miljoen euro en de winst komt uit op 87 miljoen euro.

RTL-directeur Sven Sauvé verwijt de winstdaling mede aan het dalende aantal minuten dat mensen naar lineaire tv kijken. “De daling van de EBITDA kan worden verklaard door een teruggelopen advertentiemarkt, de dalende lineaire kijktijd en de stevige investeringen in de groei van onze digitale activiteiten.”

Toch ziet de zendergroep de investeringen hun vruchten afwerpen. “Inmiddels wordt 49% van de kijktijd binnen YouTube Nederland ingevuld door RTL. Videoland heeft een flinke groeispurt doorgemaakt met een stijging van het aantal abonnees met maar liefst 78%. RTL is met Videoland de absolute nummer 2 in Nederland en het enige lokale alternatief voor de grote internationale VOD-spelers.”

Het doel van de zender is niet alleen nummer 1 te zijn op tv, maar ook hard te groeien als de nummer 1 lokale VOD-aanbieder. “Of we dat nu zelfstandig doen of in samenwerking met andere partijen, we hebben de kennis en het platform in huis om de voortrekkersrol te vervullen.”

Foto: RTL

Geef een reactie