Streamingsdiensten winnen aan populariteit

Online Streamingdiensten als Netflix en Videoland nemen en steeds grote hap uit de televisie-uitgaven van consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Uit onderzoek blijkt dat 16 procent van alles dat een Nederlands huishouden aan televisie- en video kijken betaalt, naar de streamingdiensten.

Anderhalf jaar geleden lag dit aandeel nog op 11 procent. Netflix zelf is goed voor 12 procent van de bestedingen. Het bedrijf moet wat omzet betreft alleen Ziggo en KPN voor zich dulden.

Samen zijn de drie partijen goed voor 85 procent van de Nederlandse tv- en video-omzet. De overige 15 procent wordt verdeeld onder ruim 25 aanbieders, waaronder Delta, Film1, Eurosport Player, Pathé Thuis, Tele2, Videoland en T-Mobile.

In de cijfers zijn ook de uitgaven verwerkt aan premium-pakketten als Fox Sports en Ziggo Sport Totaal. Die bestedingen zijn goed voor 6 procent van de tv-omzet van Ziggo, KPN en de andere tv- aanbieders. Vooral Fox Sports is de afgelopen anderhalf jaar fors gegroeid, door nieuwe contracten die onder andere met KPN, Delta en T-Mobile zijn afgesloten. Ook Ziggo Sport Totaal werd groter, mede dankzij de toegenomen populariteit van Formule 1.

Foto: RTL

Geef een reactie