Throwback - SBS6 na 25 jaar nog hetzelfde: ‘We willen thuis zijn in elke straat’

Geschreven door Daniël Schalk

Televisiezender SBS6 viert vandaag haar 25-jarig jubileum. Het is 28 augustus 1995 als in Nederland de nieuwe televisiezender SBS6 begint. Een dag later presenteren Gallyon van Vessem en Milika Peterzon de allereerste uitzending van het nieuwsprogramma Hart van Nederland, dat 25 jaar later nog steeds iedere dag te zien is. Inmiddels staat mediamagnaat John de Mol aan het roer van de televisiezender, dat vanwege het volkse imago jarenlang bekend stond als ‘campingzender’.

‘Meer de straat op’

SBS6 wordt aankondigt als tv-zender die ‘gewone televisie’ maakt. “Er is wel heel veel gewone televisie, maar ik denk wel dat er een ontwikkeling is op televisie waarbij er steeds meer in studio’s wordt teruggetrokken en steeds meer televisie op elkaar gaat lijken”, zegt algemeen directeur Fons van Westerloo in 1995 in het NOS Journaal. SBS6 wil de straat op. “Ik denk dat als je wat anders wil brengen dan alle andere grote commerciële zenders, dat je dan veel meer de straat op moet.”

Midden in de maatschappij

De koers van 1995 wordt in 2019 weer geherintroduceerd, als SBS6 aankondigt weer ‘midden in de maatschappij’ te willen staan. “We willen graag thuis zijn in elke straat”, zegt strategisch adviseur Erland Galjaard van Talpa Network tegen persbureau BuzzE. SBS6 gaat net als in 1995 weer de straat op. “Wij maken programma’s die dichtbij de mensen staan. Het is heel belangrijk dat iedereen zich gezien en gehoord voelt en herkent in de programma’s of thema’s die we aansnijden.”