NPO Zapp voor het eerst marktleider 6-12 jarigen

NPO Zapp voor het eerst marktleider 6-12 jarigen

Geschreven door Pieter Jongsma

Voor het eerst in het bestaan van de publieke kinderzender is NPO Zapp in 2014 de meest bekeken zender onder 6-12 jarigen.

Daarnaast is NPO Zapp, net als vorig jaar, ook marktleider onder kinderen van 3-12 jaar.

Uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat NPO Zapp onder 6-12 jarigen een groei in kijktijdaandeel doormaakte van 17,8% in 2013 naar 19,4% het afgelopen jaar. Daarmee is NPO Zapp tussen 06.30 uur en 19.30 uur de populairste zender bij deze groep kijkers.

Nederlandse programma’s
Suzanne Kunzeler, netmanager van NPO Zapp, wijdt het succes van de zender aan de originele programma’s over het echte leven. Kunzeler: ‘Kinderen kijken graag naar authentieke, Nederlandse programma’s en op NPO Zapp bieden we de mogelijkheid om hierin te participeren, zoals in de Cup Cake Cup, met dagelijkse uitzendingen in de kerstvakantie. We onderscheiden ons hiermee van de andere kinderzenders.’ Trots is Kunzeler op de manier waarop Het Sinterklaasjournaal de discussie over Zwarte Piet in beeld heeft gebracht. ‘Het Sinterklaasjournaal heeft ook dit jaar weer precies de juiste balans weten te vinden tussen de vrolijkheid van het kinderfeest en de discussie die leeft in de samenleving.’

De meest bekeken NPO Zapp-programma’s in 2014 waren zoals gebruikelijk de Intocht van Sinterklaas, Het Sinterklaasjournaal, Het Klokhuis, Het Jeugdjournaal, SpangaS, BZT-show en Freek’s Wilde Wereld. Maar ook Vrolijke Kerst, de dit jaar gestarte traditie van een dagelijkse kerstserie, heeft het heel goed gedaan. En de nieuwe goochelprogramma’s Street Magic en De Magische Winkel en het nieuwe life style programma Jill staan ook hoog in de toplijst met meest bekeken programma’s van het jaar. Daarnaast blijven speelfilms (Zappbios), sprookjes en drama-series het onverminderd goed doen.

Nieuw
Er zijn ook in 2015 veel nieuwe programma’s te zien bij NPO Zapp. Vanaf maart krijgt Dokter Corrie (NTR) haar eigen programma en mogen fans een Nederlandse ster de hemd van het lijf vragen in Met de Billen Bloot (AVROTROS). In TITAANTJES (VPRO) worden acht kinderen met een bijzonder talent gevolgd. En vanaf eind april strijden kinderen en hun ouders om het maken van het hoogste bommetje in het water, in het programma -met de toepasselijke naam- Bommetje (AVROTROS).