Recensie: Moby Dick

Recensie: Moby Dick

Donderdagavond kwam BNNVARA met het nieuwe programma Moby Dick. In dit programma bespreekt presentator Matthijs van Nieuwkerk over verschillende boeken. Elke week schuiven er twee prominente gasten aan. Zij vertellen over boeken die belangrijk zijn in hun leven. In deze eerste aflevering waren Dieuwertje Blok en Ben Feringa te zien. Dit leverde mooie en bijzondere gesprekken op.

Het eerste wat opvalt is het ontbreken van een tafel. De tafel is er wel, maar verstopt onder de stapel boeken. Matthijs zit een beetje onwennig op een bank. De gasten zaten juist wel heel ontspannen op de stoel. Misschien was een hogere tafel een beter idee. De tafel in de studio was een beetje klein. Verder zat het publiek wel heel dichtbij, of leek dat alleen maar zo? Normaal lijkt er wel een afstand tussen de gasten en het publiek.

Een praatprogramma over boeken is niet nieuw. Maar in deze opstelling is het wel nieuw. Het is toegankelijk voor iedereen. Dat is misschien wel ook de kracht van Moby Dick. Boeken zijn niet meer weg te denken in de huidige samenleving. Dus hebben de gasten veel te vertellen over hun favoriete boeken. Matthijs neemt ook echt de tijd voor zijn gasten. Hij is wel de ideale presentator voor dit nieuwe programma.

Moby Dick deed mij een beetje denken aan de lees coupé. Dat was een programma van de KRO over boeken. Een presentatrice plukte mensen uit de trein voor een goed gesprek. Nu plukt Matthijs zijn gasten niet uit een trein. Hij ontvangt ze juist in een huiselijke setting. Want zo komt de studio van Moby Dick over. Het oogt heel gezellig en het heeft een positieve sfeer.

Alleen is het tijdstip van 22.25 uur wel een beetje laat. Misschien zou BNNVARA er goed aan doen om het eerder uit te zenden. Zo zou het bijvoorbeeld goed kunnen na het NOS Journaal van 20.00 uur. Maar wie weet maakt het de kijker niet veel uit. Moby Dick was een lange tijd trending tropic op Twitter. Dat kan inhouden dat er veel mensen naar gekeken hebben. Of het een kijkcijfersucces is, zal morgen duidelijk worden. Dan maakt Stichting Kijkonderzoek de kijkcijfers op haar website bekend.

De gasten mogen aan het einde van de aflevering boeken uitwisselen. Zij mogen dan één boek van de andere kiezen. Dat boek gaan zij dan lezen. Wat er verder mee gebeurd is niet helemaal duidelijk. Is het een soort cliffhanger? Want komt er een vervolg? Dat is een beetje onduidelijk. Een vervolg van Moby Dick zou natuurlijk wel heel fijn zijn.

Verder is het een vrij kort programma. Als kijker zit je er net lekker in en dan is het alweer voorbij. Het boek is sneller uit gelezen dan je als kijker denkt. Misschien zou het wel een uur mogen duren. Maar dan zou het op een ander tijdstip uitgezonden moeten worden. Dat is aan BNNVARA en aan de NPO. Het is maar een idee.

Voor iedereen die van boeken houdt, is Moby Dick een fijn programma. Er is volop aandacht voor boeken én voor de gasten. Dat maakt Moby Dick vooral verrassend en bijzonder. Wie weet is het ook een idee om een serie met onbekende gasten te maken. Maar dat is eventueel leuk voor een volgend seizoen. Er komen nog vier afleveringen, dus voorlopig zit de kijker wel goed op de donderdagavond.

Moby Dick is iedere donderdagavond om 22.25 uur te zien bij NPO 1.