Ook op Valentijnsdag overwint de liefde
Geschreven door Sebastiaan BoersEen nieuw seizoen van The Voice Kids, dit jaar op de zaterdagavond ging van start. In totaal keken er 1.521.000 mensen naar de eerste aflevering van het vierde seizoen. Met deze kijkcijfers staat The Voice Kids op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 22,7 %.
De man van de liefde, Robert ten Brink, laat ook de harten op Valentijnsdag sneller kloppen. Naar de speciale Valentijns aflevering van All You Need Is Love keken 1.555.000 (verliefde) mensen. Dat aantal komt lager uit dan een week eerder. Vorige week keken er nog 1.579.000 mensen naar het liefdesprogramma. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat All You Need Is Love op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 23,0 %.
Na het programma over de liefde, was het tijd voor (een herhaling) Push The Red Button. Het programma met de verborgen camera en rode knop wist om 23.00 uur nog 767.000 kijkers te trekken. Met deze kijkcijfers staat Push The Red Button op plek 17 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 15,2 %.
Niet alleen een miljoenenpubliek bij RTL 4, ook bij NPO 1 wisten meerdere programma goed te scoren. Om 19.00 uur was het Kassa dat meteen meer dan een miljoen kijkers wist te informeren. Het consumentenprogramma van de VARA wist in totaal 1.326.000 mensen te informeren. Dat aantal ligt wel iets lager dan een week eerder. Vorige week wist Kassa, met Menno Bentveld, 1.451.000 kijkers te trekken. Met de huidige kijkcijfers staat Kassa op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 23,6 %.
Frans Bauer kan niet op tegen de liefde van RTL 4. Zijn fruitprogramma, Bananasplit wist 1.309.000 kijkers te trekken. Dat aantal ligt lager dan een week eerder, toen keken er nog 1.501.000 mensen. Dat zijn er 200.000 kijkers minder. Met de huidige kijkcijfers staat Frans op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 19,6 %.
Ik Vertrek, het realityprogramma van de AVROTROS wist in totaal 1.469.000 te trekken. Dat aantal ligt lager dan een week eerder. Vorige week keken er 1.521.000 naar dit programma. Toch staat Ik Vertrek hoger dan Kassa en Bananasplit in de kijkcijfer top 25. Ik Vertrek weet op de vijfde plek, net na The Voice Kids, te eindigen. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt dankzij Ik Vertrek uit op 21,6 %.
Cojones, het satirische programma van de VARA, leverde ook flink wat kijkers in. Vorige week kwam het programma uit op 1.100.000 kijkers. Zaterdagavond moet het programma het doen met 981.000 kijkers. Cojones schommelt iedere week met de kijkcijfers, een vast patroon lijkt het programma niet te hebben. Met de huidige kijkcijfers staat Cojones op plek 11 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 14,5 %.
Paul's Puber Kookshow lijkt voorzichtig een teken van ''herstel'' te vertonen. In totaal keken er zaterdagavond zeker 405.000 kijkers naar dit programma. Een week eerder keken er nog 374.000 kijkers. Langzaam maar zeker lijkt de kijker het programma te vinden. Toch staat Paul (nog) niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 7,2 %.
Een dramatische avond voor SBS6. Alleen de kijkcijferkoning, Hans Kraay jr, wist een plek te veroveren in de kijkcijfer top 25. Om 19.00 uur schakelden er 614.000 mensen in om maar de home videos te kijken. Dat zijn er ook nog eens 5.000 kijkers minder dan een weer ervoor. Hans staat met de kijkcijfers van zaterdagavond op plek 23 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 11,0 %.
De film, Despicable Me (Verschrikkelijke Ikke) wist niet veel kijkers te trekken. In totaal keken er 383.000 mensen naar deze film. Deze score is nog lager dan voor Herbie Fully Loaded. Die film wist 403.000 kijkers te trekken. Despicable Me staat dan ook niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt dankzij deze film uit op 5,7 %.
Ook Renate Gerschtanowitz wist niet echt te scoren met haar programma Wie Goed Doet. Het feelgood programma kwam uit op slechts 418.000 kijkers. Dat aantal zakt iedere week steeds verder weg. Vorige week keken er nog 440.000 mensen naar dit programma. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 6,3 %.
Hart van Nederland, het nieuwsprogramma, weet vaak meer kijkers te trekken dan de kijkcijferkoning, Hans. Zaterdagavond was dit (helaas) niet het geval. In totaal keken er 519.000 mensen naar het nieuwsprogramma van SBS6. Het bijbehorende marktaandeel voor SBS6 komt uit op 8,3 %.
Naast All You Need Is Love, op de derde plek, bestaat de top drie verder uit: NOS Journaal van 20.00 uur op de eerste plek (met 2.260.000 kijkers) en uit Studio Sport Eredivisie op de tweede plek (met 1.326.000 kijkers).
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.