Ruim 1,3 miljoen kijkers voor finale Everybody Dance Now
Geschreven door Sebastiaan BoersDe finale van het dansprogramma Everybody Dance Now werd goed bekeken. In totaal zagen 1.355.000 mensen hoe de dansgroep AfroVibes de finale won. Ook zagen deze kijkers hoe Carlos zijn danspartner, Mirealla, live ten huwelijk vroeg. Het kijkers aantal voor de finale ligt een stuk hoger dan de halve finale, vorige week. Toen keken er net geen miljoen kijkers, namelijk 935.000 mensen. Door de kijkcijfers van vrijdagavond staat de finale van het dansprogramma op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 18,8 %.
Ook de soap Goede Tijden Slechte Tijden wist vrijdagavond veel kijkers aan zich te binden. In totaal zaten er 1.842.000 mensen rond 20.00 uur klaar voor de Nederlandse soap. Door dit kijkers aantal staat de soap van RTL 4 op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt daarmee uit op 26,2 %.
Humberto Tan wist met zijn talkshow RTL Late Night ook goed te scoren. Zijn talkshow, wat direct na de finale van Everybody Dance Now werd uitgezonden, werd bekeken door 1.258.000 mensen. Daarmee staat Humberto op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 24,6 %.
Noord Zuid, de misdaadserie van de KRO kon niet opkomen tegen de finale van Everybody Dance Now. In totaal zagen 1.247.000 mensen de achtste aflevering van deze serie. Dat zijn er iets minder dan een week eerder, vorige week keken er nog 1.375.000 mensen. Door de huidige kijkcijfers staat Noord Zuid op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt uit op 17,0 %.
Bed & Breakfast vormde wel een gevaar voor RTL 4. Dit realityprogramma werd vrijdagavond bekeken doorb 1.353.000 mensen, slecht 2.000 kijkers minder dan de finale van Everybody Dance Now. Met deze kijkcijfers staat het programma van Omroep Max op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor Omroep Max komt uit op 18,7 %.
Het satirische consumentenprogramma van de VARA, Kanniewaarzijn, wist ook een miljoenenpubliek te bereiken. In totaal keken er 1.272.000 mensen naar dit programma. Dat zijn er wel wat minder dan een week eerder, vorige week keken er veel mensen, 1.414.000 mensen. Hiermee ''wint'' Kanniewaarzijn het net van RTL Late Night en staat op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 19,7 %.
NPO 2 zette om 20.30 uur Maarten van Rossem weer in met het programma Hier zijn de van Rossems. Dit repotage programma wist de meeste kijkers voor NPO 2 te halen met 828.000 kijkers. Daarmee staat dit programma op plek 15 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NTR komt uit op 11,4 %.
SBS6 ziet haar concurrentie wederom winnen. De talentenjacht Bloed, Zweet en Tranen wist niet mee te komen. In totaal keken er 614.000 mensen naar dit programma. Dat aantal ligt wel opvallend hoger dan een week eerder. Vorige week keken er nog 561.000 mensen. Door de huidige kijkcijfers staat deze talentenjacht weer een keer in de kijkcijfer top 25 en wel op plek 21. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 8,5 %.
Hart van Nederland en Shownieuws deden het beter dan de talentenjacht. In totaal keken er 864.000 mensen naar het nieuwsprogramma van SBS6 en 772.000 mensen zagen vrijdagavond Shownieuws. Deze twee programma's staan op plekken 13 en 18 in de kijkcijfer top 25. De marktaandelen die SBS6 daarmee scoort komen uit op 14,0 en 14,9 %.
Naast Goede Tijden Slechte Tijden op de tweede plek (1.842.000) bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur op de eerste plek (2.305.000 kijkers) en uit De Wereld Draait Door op de derde plek (1.636.000 kijkers).
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.