SBS6 lacht, maar NPO 1 lacht harder!

SBS6 lacht, maar NPO 1 lacht harder!

Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:

Opnieuw een ijzersterke zaterdagavond voor NPO 1. Rond de klok van 19.00 uur schakelden maar liefst 1.297.000 mensen in om naar Kassa te kijken. Dit consumentenprogramma van de VARA ziet haar kijkcijfers licht stijgen.Dat zijn meer kijkers dan vorige week, toen schakelden er 1.230.000 mensen in. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Kassa op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt daarmee uit op 24,4 %.

Direct na het NOS Journaal van 20.00 uur stond de tweede aflevering van De kwis op het punt van beginnen. De aflevering, met als gast Loretta Schrijver, werd bekeken door 1.619.000 mensen. Dat aantal ligt een stuk hoger dan de eerste aflevering van dit nieuwe seizoen. Vorige week keken er namelijk 1.311.000 mensen naar dit programma. Dankzij Loretta staat De kwis op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. De VARA ziet dankzij De kwis een marktaandeel binnen komen van 23,9 %.

Een nieuw seizoen van het Schaep wist zaterdagavond ook bijzonder goed te scoren. De eerste aflevering van Schaep Ahoy werd bekeken door 1.719.000 mensen. Het gat wat Ik Vertrek achterliet is hiermee goed opgevuld. Deze comedyserie van de KRO staat met deze kijkcijfers op de derde plek, net boven De kwis, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt daarmee uit op 25,5 %. 

Daar bleef het niet bij. Ook de kijkcijfers voor Dat ding van tante Es zaten in de lift. De tweede aflevering van dit nieuwe programma van de NTR werd bekeken door 923.000 mensen. Dat zijn meer kijkers dan een week eerder. Vorige week schakelden 705.000 mensen in om naar tante Es te kijken. Dankzij de kijkcijfers van zaterdagavond staat tante Es op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NTR komt uit op 15,0 %.

Paul de Leeuw scoort een miljoenenpubliek met De kwis op NPO 1. Bij NPO 3 ''scoort'' hij met Paul's Puber Kookshow. In totaal keken er 383.000 mensen naar dit programma. Een week eerder lag het kijkers aantal nog op 370.000 mensen. Dit programma haalt de kijkcijfer top 25 niet, maar haalt wel een marktaandeel binnen voor de VARA van 7,1 %.

RTL 4 ziet haar kijkcijfers teruglopen. The Voice Kids (TVK) werd zaterdagavond bekeken door 1.575.000. Daarmee verliest deze talentenjacht het deze week van De kwis. Een week eerder wist TVK het nog te winnen met 1.614.000 kijkers. Door de huidige kijkcijfers staat TVK op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 23,5 %.

Het nieuwe seizoen van Gordon's talkshow Goor Draait Door opent niet zo sterk als het eerste seizoen. De eerste aflevering van het tweede seizoen werd bekeken door 883.000 kijkers. Dat aantal ligt een stuk lager dan het eerste seizoen. De allereerste aflevering op 16 november 2014 werd bekeken door 1.523.000 mensen. Gordon staat met de kijkcijfers van zaterdagavond op de tiende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 14,7 %.

Ook minder kijkers voor de herhaling van de TV Kantine. Rond 23.00 uur keken er 578.000 mensen naar de herhaling van de speciale Frozen editie van de TV Kantine. Een week eerder werd de herhaling nog bekeken door 616.000 mensen. Herhaling of niet, door deze kijkcijfers staat de TV Kantine op plek 19 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 11,1 %.

Het is bijna onwerkelijk hoe goed de kijkcijferkoning van SBS6 scoort. Hans Kraay jr scoort ongelooflijk goed met lachen om home video's. In totaal werd deze extra lange aflevering bekeken door 898.000 mensen. Dat zijn er meer dan een week eerder, toen keken er 756.000 mensen naar de kijkcijferkoning van SBS6. Ook deze zaterdag is Hans te sterk voor zijn ''collega's''. Hans staat dan ook (eindelijk) eens in de top 10 van de best bekeken programma's. Hij weet op de negende plek te eindigen in de kijkcijfer top 25. SBS6 ziet een marktaandeel binnen komen van 16,1 %.

Surprise Surprise leverde verrassend genoeg wat kijkers in. De tweede aflevering, die ook nog eens een half uur later begon, werd bekeken door 556.000 mensen. Dat aantal ligt een stuk lager dan een week eerder. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen werd bekeken door 623.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staan Do en Henny Huisman samen op plek 21 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 8,2 %.

Een ander nieuw programma, Wie heeft de leukste?!, deed het zelfs boven verwachting goed. De tweede aflevering werd zelfs beter bekeken dan de eerste. In totaal keken er zaterdagavond 640.000 mensen naar dit bijzondere programma. Een week eerder keken er slechts 457.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat dit programma op plek 15 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,1 %.

De herhaling van de nationale tweelingtest werd zaterdagavond bekeken door 434.000 mensen. Daarmee staat dit programma op plek 24 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel wat SBS6 hiermee binnenhaalt komt uit op 9,7 %.

Naast Schaep Ahoy (1.719.000 kijkers) bestaat de top drie verder uit, het NOS Journaal van 20.00 uur op de eerste plek met 1.955.000 kijkers en uit Studio Sport Eredivisie met 1.745.000 kijkers op de tweede plek.

Dit alles blijkt weet uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.

Bekijk De kwis terug via TV Blik!