Voetbal overheerst op zaterdagavond
Geschreven door Sebastiaan BoersDe voetbalwedstrijd tussen Nederland en Turkije heeft veel kijkers opgeleverd voor NPO 1. In totaal keken er 3.302.000 mensen naar deze voetbalwedstrijd. Daarmee staat het Nederlands elftal op de eerste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 46,4 %.
Ook de nabeschouwing van deze wedstrijd werd goed bekeken. Daar keken in totaal 2.241.000 mensen naar. Naar de voorbeschouwing keken 1.403.000 mensen. Daarmee staan de voor en de nabeschouwing op de tweede en vierde plek in de kijkcijfer top 25. De marktaandelen komen daardoor uit op 38,4 % en 21,7 %.
Door de voetbalwedstrijd verhuisde het NOS Journaal van 20.00 uur naar NPO 2. In totaal keken er 1.721.000 mensen naar het laatste nieuws op NPO 2. Daarmee staat het NOS Journaal op de derde plek in de kijkcijfer top 25 en is het best bekeken programma van NPO 2. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 27,2 %.
Het consumentenprogramma van de VARA, Kassa wist stabiel te blijven zaterdagavond. In totaal keken er rond 19.00 uur 1.267.000 mensen naar Kassa. Dat zijn er iets meer dan een week eerder, toen keken er 1.134.000 mensen naar dit programma. Dankzij de kijkcijfers van zaterdagavond staat Kassa op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 24,2 %.
Paul de Leeuw wist een plek te veroveren in de kijkcijfer top 25. Niet met De kwis (dit is zondagavond om 20.30 uur te zien bij NPO 1), maar met Paul's Puber Kookshow. In totaal keken er zaterdagavond 347.000 mensen naar dit programma. Dat zijn er wel minder dan een week eerder, toen keken er 408.000 mensen. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Paul's Puber Kookshow op plek 25 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt daarmee uit op 6,6 %.
De commerciële zenders RTL 4 en SBS6 hadden duidelijk veel last van het voetbal op NPO 1. RTL 4 zag haar kijkcijfers teruglopen. Om 20.00 uur keken er 1.274.000 mensen naar The Voice Kids. Een week eerder keken er nog bijna 500.000 kijkers meer, namelijk 1.748.000 mensen. Toch staat The Voice Kids op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 18,3 %.
Ook Gordon had duidelijk last van het voetbal. In totaal keken er 702.000 mensen naar Goor Draait Door. Daarmee is dit de minst bekeken aflevering van dit seizoen tot nu toe. Een week eerder tikte Gordon, met 982.000 kijkers, bijna het miljoen aan. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Gordon op plek 15. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 10,3 %.
Een herhaling van de TV Kantine leverde ook kijkers in. In totaal keken er 475.000 mensen naar de herhaling van vrijdagavond. Met deze kijkcijfers staat de herhaling van de TV Kantine op plek 20. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 8,9 %.
SBS6 had het duidelijk moeilijker dan RTL 4. Anderhalf uur kijken naar Hans Kraay jr, de kijkcijferkoning van SBS6, blijkt toch teveel van het goede te zijn. In totaal keken er 630.000 mensen naar Lachen om home video's. Dat zijn er minder dan een week eerder, toen keken er namelijk nog 718.000 mensen naar de kijkcijferkoning. Met de huidige kijkcijfers staat Hans op plek 16 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 11,4 %.
Ook Surprise Surprise leverde flink wat kijkers in. Zaterdagavond keken er slechts 390.000 mensen naar het programma van Do en Henny Huisman. Een week eerder keken er nog 577.000 mensen naar dit feelgood programma. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Surprise Surprise op plek 21 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 5,5 %.
Verrassend genoeg kan het nog slechter. Het programma Wie heeft de leukste deed het nog slechter dan Surprise Surprise. In totaal keken er 315.000 mensen naar dit programma. Daarmee is dit de slechts bekeken uitzending tot nu toe. Een week eerder behaalde dit programma nog 546.000 kijkers. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat dit programma niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 4,4 %.
Alleen Hart van Nederland wist de eer nog te redden voor SBS6. In totaal keken er 752.000 mensen naar het nieuwsprogramma. Daarmee is Hart van Nederland het best scorende programma van de zaterdagavond voor SBS6. Zelfs de kijkcijferkoning, Hans, wist het nieuwsprogramma achter zich te laten. Met deze kijkcijfers staat Hart van Nederland op plek 14 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 11,2 %.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.
Bekijk het nieuws rondom de voetbalwedstrijd hier terug via TV Blik.