SBS6 'scoort' met muziek op de zaterdagavond
Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:Weken geleden was Hans Kraay jr nog de kijkcijferkoning van SBS6. Dit is hij nu al een aantal weken niet meer. Zijn Lachen om home video's werd zaterdag bekeken door 360.000 kijkers. Een week eerder lag dit kijkers aantal nog op 422.000 kijkers. Toch staat Hans nog net in de kijkcijfer top 25 en wel op nummer 23. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,3 %.
De familieshow, We Are Family, zag haar kijkcijfers ook enorm inzakken. Slechts 303.000 kijkers hield deze familieshow over. Een week eerder keken er iets meer, namelijk 319.000 kijkers. Hiermee is de vijfde aflevering van We Are Family meteen de minst bekeken aflevering tot nu toe. Het programma staat dan ook niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 4,8 %.
De kijkcijfers voor Lekker Nederlands, het muziekprogramma van SBS6, zitten juist weer in de lift. Zaterdagavond keken er in totaal 804.000 mensen naar de muzikale strijd tussen JURK! en Nick & Simon. Een week eerder keken er minder mensen, namelijk 677.000. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Lekker Nederlands op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt daarmee uit op 12,4 %.
Direct na Lekker Nederlands scoorde SBS6 nog met het nieuwsprogramma, Hart van Nederland (HVNL). Daar keken in totaal 997.000 kijkers naar. Daarmee is HVNL het best bekeken programma van SBS6 op de zaterdagavond. Met deze kijkcijfers staat HVNL op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 17,0 %.
Het Songfestival Sing Along hield rond 23.00 uur nog 531.000 kijkers aan de buis gekluisterd. Het was een verslag van het concert wat op 15 mei plaatsvond in het Ziggo Dome. Met deze kijkcijfers staat het Songfestival Sing Along op plek 18 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt daarmee uit op 14,2 %.
NPO 1 had, net als vorige week, om 19.00 uur alweer een miljoenenpubliek. In totaal zagen 1.213.000 kijkers het consumentenprogramma van de VARA, Kassa. Dat zijn er iets minder dan een week eerder. Vorige week keken er namelijk 1.311.000 kijkers. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Kassa op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 26,2 %.
De theatervoorstelling, Florissant, van Marc-Marie Huijbregst, wist ook een miljoenenpubliek te bereiken. In totaal zagen 1.152.000 mensen deze voorstelling. Met deze kijkcijfers staat Florissant van Marc-Marie op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt daarmee uit op 18,1 %.
Een herhaling van Ik Vertrek deed het nog iets beter dan Florissant. In totaal keken er 1.267.000 kijkers naar dit realityprogramma van de AVROTROS. Met deze kijkcijfers staat Ik Vertrek op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt daarmee uit op 20,9 %.
De vierde aflvering van de familieshow Bommetje, van Ron Boszhard, leverde wat kijkers in. In totaal keken er 273.000 kijkers naar dit programma. Een week eerder keken er nog 357.000 kijkers. Bommetje staat deze week dan ook niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 6,1 %.
De film, Alle Tijd met onder andere Paul de Leeuw, wist 239.000 kijkers te trekken op NPO 3. De concurrentie rond 20.00 uur was duidelijk te sterk voor deze film. Toch ziet de AVROTROS dankzij deze kijkcijfers een marktaandeel binnenkomen van 3,9 %.
RTL 7 deed het recht tegenover Bommetje (NPO 3) iets beter. Het verslag van de Red Bull Zeepkistenrace in Valkenburg leverde de commerciële zender 304.000 kijkers op. Met die kijkcijfers staat dit programma ook net niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 7 komt uit op 6,7 %.
Grote winnaar van de zaterdagavond is toch weer Linda de Mol. De quiz Weet Ik Veel wist om 20.00 uur 1.688.000 kijkers te vermaken. Dat zijn meer kijkers dan een week eerder. Vorige week keken er 1.556.000 kijkers naar deze quiz. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Linda op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt daarmee uit op 27,4 %.
Ook Echt Waar?! behaalde een miljoenenpubliek. In totaal keken er 1.127.000 kijkers naar dit programma. Een week eerder lagen de kijkcijfers nog onder het miljoen, met 965.000 kijkers. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Echt Waar?! op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 17,4 %.
Een herhaling van Hotter Than My Daughter wist ook nog veel kijkers te trekken. In totaal keken er rond 22.40 uur nog 789.000 mensen naar dit programma met Gordon als presentator. Vorige week keken er nog 707.000 mensen naar de herhaling. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Gordon op de tiende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 14,0 %.
Naast Weet Ik Veel, met 1.688.000 kijkers op de tweede plek en Ik Vertrek, met 1.267.000 op de derde plek, bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 1.789.000 kijkers op de eerste plek.
Dit alles blijkt weer uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.