AVROTROS scoort op zaterdagavond
Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:Het is de AVROTROS gelukt om met drie programma's te scoren bij NPO 1. Direct na het NOS Journaal van 20.00 uur, stond What The Frans op het programma.
Dit nieuwe programma van Frans Bauer wist met de eerste aflevering 1.119.000 kijkers te vermaken. Met deze kijkcijfers is Frans op de vierde plek geëindigd in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 25,2 %.
Ook 10 jaar Ik Vertrek deed het erg goed. Zaterdagavond mocht Tineke Schouten terugblikken op haar favoriete aflevering. In totaal leverde dat maar liefst 1.620.000 kijkers op. Dat zijn bijna 500.000 kijkers meer dan een week eerder.
Vorige week keken er 1.171.000 mensen naar de speciale aflevering van dit programma. Dankzij de kijkcijfers van zaterdagavond staat 10 jaar Ik Vertrek op de eerste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 31,8 %.
Direct na 10 jaar Ik Vertrek stond het nieuwe seizoen van Koefnoen op punt van beginnen. Terug naar de basis hebben de mannen van Koefnoen gedacht. In totaal werd de eerste aflevering van het nieuwe seizoen door 867.000 mensen bekeken. Dankzij deze kijkcijfers staat Koefnoen op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. De AVROTROS ziet hiermee een marktaandeel binnen komen van 17,0 %.
Niet alleen op NPO 1 was de AVROTROS goed vertegenwoordigd, ook bij NPO 2 was AVROTROS goed bezig. Het programma Opium Uitmarkt werd bekeken door 221.000 mensen. Met deze kijkcijfers wist de AVROTROS een marktaandeel binnen te halen van 5,1 %.
Direct na Opium Uitmarkt was het tijd voor Symfonica Belgica. Dit muzikale programma werd nog iets beter bekeken dan Opium Uitmarkt. In totaal schakelden er 252.000 mensen in om naar dit muzikale programma te kijken. Dankzij deze kijkcijfers ziet de AVROTROS een marktaandeel binnen komen van 5,0 %.
NPO 3 moet het even doen zonder Bommetje! Zaterdagavond zond de KRO het tweede deel uit van de film de Kameleon. Deze film uit 2005, met Koen en Jos van der Donk, werd bekeken door 248.000 mensen. Dat zijn er iets meer kijkers dan een week eerder.
Vorige week zond de KRO het eerste deel uit van deze film, die gebaseerd is op de gelijknamige kinderboeken. De eerste film werd bekeken door 213.000 mensen. Dankzij de 248.000 kijkers voor het tweede deel, ziet de KRO een marktaandeel binnen komen van 6,9 %.
RTL 4 deed het opvallend beter dan een week eerder. Vooral Wie Ben Ik?! deed het een stuk beter dan een week eerder. In totaal keken er zaterdagavond 674.000 mensen naar de herhaling van dit spelprogramma. Een week eerder nog keken er een stuk minder mensen, namelijk 399.000.
Ook De Jongens Tegen De Meisjes (DJTDM) deden het een stuk beter. In totaal keken er 891.000 mensen naar de herhaling van dit programma. Een week eerder keken er bijna 300.000 kijkers minder. Vorige week keken er slechts 597.000 kijkers naar dit spelprogramma.
Het liefdesprogramma van RTL 4, All You Need Is Love (AYNIL), deed het ook beter. In totaal keken er op de late zaterdagavond nog 669.000 mensen naar dit programma. Dat zijn ook weer meer kijkers dan een week eerder. Vorige week keken er nog 498.000 mensen naar AYNIL.
Door deze kijkcijfers staan de drie programma's op de plekken twaalf, vijf en dertien. RTL 4 ziet de volgende drie marktaandelen binnen komen: voor Wie Ben Ik?! 15,8 %, voor DJTDM 17,7 % en voor AYNIL 15,6 %.
Dramatische kijkcijfers voor SBS6. Vooral De 20.... leverde fors wat kijkers in. In totaal keken er rond 18.00 uur slechts 196.000 mensen. Een week eerder liepen de kijkcijfers ook al terug. Vorige week keken er nog 297.000 kijkers. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,8 %.
Ook Hans Kraay jr, de kijkcijferkoning, deed het erg slecht. Zijn Lachen om home video's wist wekelijks ruim 300.000 kijkers vast te houden. Zaterdagavond kwamen de kijkcijfers niet hoger uit dan 271.000. Met deze lage kijkcijfers staat Hans niet in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,8 %.
De film Brave, uit 2012, deed het voorzichtig iets beter. In totaal keken er rond 20.30 uur 376.000 mensen naar deze film. Met deze kijkcijfers wist Brave het niet te winnen van haar concurrenten. Toch staat Brave in de kijkcijfer top 25 en wel op plek 24. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 7,7 %.
Alleen Hart van Nederland wist de eer van de zender te redden. Het nieuwsprogramma van SBS6 werd rond 22.30 uur bekeken door 738.000 mensen. Met deze kijkcijfers staat Hart van Nederland op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 15,0 %.
Naast 10 jaar Ik Vertrek met 1.620.000 kijkers op de eerste plek, bestaat de top drie verder nog uit: Studio Sport Eredivisie met 1.432.000 kijkers op de tweede plek en uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 1.415.000 kijkers op de derde plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.