Veel kijkers voor extra nieuwsuitzendingen over Alphen
Geschreven door Daniƫl Schalk[caption id="attachment_25491" align="alignleft" width="300"] Foto: ANP[/caption]
Veel Nederlanders hebben maandagmiddag gekeken naar de extra nieuwsuitzendingen van de NOS en RTLZ, wat overdag uitzendt op RTL7, in verband met de omgevallen kranen in Alphen aan den Rijn. RTLZ was als eerste live met het nieuws over het ongeval in de Zuid-Hollandse gemeente.
Deze uitzending trok 20.000 kijkers, goed voor 1,8 procent marktaandeel. Nadat RTLZ de uitzending onderbrak voor reclame wegens gebrek aan nieuwe informatie over het ongeval, begon de NOS op NPO 1 een extra live uitzending met het laatste nieuws over het brugdrama in Alphen.
De NOS trok, op het uitzendtijdstip van KRO Kindertijd en Sesamstraat, 365.000 kijkers. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 21,1 procent. Vlak nadat de NOS was begonnen kwam RTLZ ook weer met een update. Daar keken 54.000 mensen naar, goed voor 4,5 procent marktaandeel.
Om 18:00 uur kwam de NOS met het reguliere Journaal waarin het vooral over Alphen ging. Naar deze uitzending keken 1.141.000 mensen, goed voor 37,9 procent marktaandeel. RTL4 trok op hetzelfde tijdstip met RTL Nieuws 418.000 kijkers, goed voor 14,1 procent marktaandeel.
De vroege editie van Hart van Nederland trok om 18:00 uur 134.000 kijkers en 4,5 procent marktaandeel. Een extra NOS Journaal om 18:53 uur trok nog eens 699.000 kijkers, goed voor 22,1 procent marktaandeel. RTL4 met het 19:30 uur Nieuws 1.112.000 kijkers en 29,8 procent marktaandeel.
Een half uur later trok de NOS met het 20:00 uur Journaal 1.830.000 kijkers op NPO 1. Het marktaandeel komt uit op 40,1 procent. De extra NOS Journaals om 21:23, 22:16 en 23:01 uur trokken 1.612.000 (33,0-), 1.508.000 (28,5-) en 945.000 (21,4 procent marktaandeel) kijkers.
De late editie van Hart van Nederland bracht op de late avond het laatste nieuws over het ongeval in Alphen aan den Rijn. Naar het SBS6-programma keken 1.372.000 mensen, goed voor 29,3 procent marktaandeel.
Het NOS Journaal en RTL Nieuws trokken met hun late edities rond twaalven, waarin ook uitgebreid aandacht werd besteed Alphen aan den Rijn, 524.000 en 370.000 kijkers. Het marktaandeel voor NPO 1 is goed voor 27,9 procent en voor RTL4 voor 13,1 procent.