RTL 4 houdt succes vast op de zaterdagavond
Geschreven door Sebastiaan BoersDe concurrentie op de zaterdagavond neemt voor RTL 4 weer toe. Vooral door het nieuwe seizoen van De Kwis (VARA, NPO 1) ziet Jandino Asporaat zijn kijkcijfers teruglopen. In totaal keken er weer 1.168.000 mensen naar Playback je gek.
Een week eerder keken er 1.195.000 mensen naar Playback je gek. Met de huidige kijkcijfers staat Jandino op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 18,9 %.
Direct na Playback je gek stond Linda de Mol weer klaar voor Ik hou van Holland. Zij wist met gemak te winnen van 10 jaar: Ik Vertrek (AVROTROS, NPO 1). In totaal keken er maar liefst 2.054.000 mensen naar de derde aflevering van het nieuwe seizoen. Dat zijn er iets minder dan een week eerder.
Vorige week zaterdagavond wisten 2.125.000 mensen het spelprogramma van Linda te vinden. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Linda bovenaan in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt dankzij de kijkcijfers voor Ik hou van Holland uit op 32,0 %.
Chantal Janzen maakte de zaterdagavond compleet. Zij wist van de 2.054.000 kijkers van Ik hou van Holland nog 1.249.000 mensen vast te houden voor Het collectief geheugen. Dat zijn er iets meer dan een week eerder. Vorige week zaterdagavond keken er 1.156.000 mensen naar Het collectief geheugen. Met de huidige kijkcijfers staat Chantal op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 22,7 %.
NPO 1 slaat keihard terug. De allereerste aflevering van het nieuwe seizoen van De kwis leverde 1.502.000 kijkers op. In de eerste aflevering kreeg presentator Paul de Leeuw hulp van André van Duin. Met deze kijkcijfers staat De kwis op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 23,7 %.
Vorige week zaterdagavond was het Sara Kroos die de plek van 10 jaar: Ik Vertrek overnam. Zaterdagavond keken er weer 1.441.000 mensen naar dit realityprogramma. Twee weken eerder wist hetzelfde programma nog 1.065.000 kijkers te vermaken. Met de huidige kijkcijfers staat 10 jaar: Ik Vertrek op de vijfde plek, net achter De kwis, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 22,2 %.
Frans Bauer sloot vorige week zaterdagavond het programma What the Frans met 897.000 kijkers af. Nu is Frans terug met Vive la Frans. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen werd bekeken door 1.073.000 mensen. Met deze kijkcijfers staat Frans op de tiende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt, dankzij deze kijkcijfers, uit op 17,9 %.
SBS6 had duidelijk meer moeite om mee te komen. Zowel RTL als NPO waren te sterk. Rond 20.30 uur keken er 559.000 mensen naar Het beste idee van Nederland. Met deze kijkcijfers is Het beste idee van Nederland niet het best bekeken programma van Nederland.
Een week eerder werd Het beste idee van Nederland bekeken door iets minder kijkers, namelijk 501.000. Met de huidige kijkcijfers staat Het beste idee van Nederland op plek 24 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt dankzij deze kijkcijfers uit op 8,7 %.
Na Het beste idee van Nederland zond SBS6 De lijfshow uit. Dit spelprogramma werd bekeken door 579.000 mensen. Een week eerder schakelden er nog 568.000 mensen in. Met de huidige kijkcijfers staat De lijfshow op plek 23 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,0 %.
De avond van SBS6 werd afgesloten door Hart van Nederland en Shownieuws. In totaal keken er 620.000 mensen naar Hart van Nederland en 586.000 mensen naar Shownieuws. Met deze kijkcijfers weten deze twee programma's de eer van de zender te redden. Met de huidige kijkcijfers staan Hart van Nederland en Shownieuws op de plekken 19 en 22 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 13,1 % voor Hart van Nederland en 15,3 % voor Shownieuws.
Naast Ik hou van Holland met 2.054.000 kijkers op de eerste plek bestaat de top drie verder nog uit: het NOS Journaal van 20.00 uur met 1.936.000 kijkers op de tweede plek en uit Studio Sport Eredivisie met 1.792.000 kijkcijfers op de derde plek.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.